Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Faktura i slutet av året - eEkonomi

Hej , Sitter nu mitt mellan två räkenskapsår med e-ekonomi - årsavslut 20170731 . I början av juli fakturerade jag med förfallodatum i augusti (nya året ) och nu i augusti ska jag fakturera tjänst som utförts i juli med förfallodatum i september - men som tillhör 2016 . När jag gick in i Ny kundfaktura sidan ville programmet att jag skulle påbörja ett nytt räkenskapsår - ska jag göra det ? Och hur bokförs dessa fakturor ( de från juli och augusti )? Hamnar de rätt eller ska jag göra något manuellt så de hamnar på rätt år ? Mvh Ingrid
1 SVAR 1

Hej!

Just fakturan som du skickar nu i augusti behöver du inte göra något speciellt med. Däremot så kan du behöva boka om intäkten. Såhär står det under Bokföring -> Årsavstämning -> Kostnader och intäkter:

Finns det intäkter som avser det här året men som är bokförda på kommande år?

Om intäkterna överstiger 5000 kr ska de bokas om.

Det gör du genom att skapa en ny manuell verifikation där du krediterar det intäktskonto där intäkten är bokad på kommande år och debiterar konto 1790 Övriga förutbetalda kostnader och upplupna intäkter.

Obs! Du måste vända på verifikationen i nästkommande år.

Gör så här: Skapa en ny manuell verifikation och ange datumet till första dagen nästkommande år. Använd samma konton i verifikationen du precis skapade, men flytta beloppen mellan debet och kredit.

Om man bra krediterar intäcktskontot som det föreslås så kommer det dock bli fel med momsredovisningen. Jag skapade därför ett konto 3049 - Upplupna intäkter, utan momskod. Sedan kunde jag kreditera det kontot sista dagen på räkenskapsåret och vända på det första dagen i nästa räkenskapsår.

Det finns en tidigare tråd med utförlig beskrivning:
  Bokföra upplupna intäkter - eEkonomi

Visma: Vore nog bra om instruktionerna under årsavstämning kunde fixas så att det inte blir massa momsstrul för kunder.

/Gustaf