Faktura kvar som obetald - Administration

  • 1
  • Problem
  • Uppdaterades för 3 månader sedan
  • Löst
  • (Redigerad)
Vid betalning via fil till bank så markeras inte alla filer som "på väg" då man skapat betalfil. Vi får nu dubbelkolla varje gång mot sända bankfilen att alla levfakturor och ofta finns det en eller ett par levfakturor som inte ändrat status till "på väg". Detta har uppkommit vid uppdatering till version 2018.3. Vi har gjort kontroll av databaser m.m. utan anmärkning.
Foto på Anders Johansson

Anders Johansson

  • 150 poäng 100 badge 2x thumb

Publicerades för 7 månader sedan

  • 1
Foto på Annelie Engvall

Annelie Engvall, Moderator

  • 1,260 poäng 1k badge 2x thumb
Detta är inget fel vi känner till. Får du något felmeddelande? Är det så att du har betalningar i filen till banken som sedan inte har fått status "På väg"?
Om du uppdaterar till senaste versionen, 2018.5, får du samma fel?

Ha en fortsatt bra dag!

/Annelie
Foto på Anders Johansson

Anders Johansson

  • 150 poäng 100 badge 2x thumb
Ja betalningar som finns i bankfilen har inte fått status "på väg". 
Det var inte alla betalningar utan en 2-3 stycken endast.
Sedan jag skrev detta har jag uppdaterat till 2018.5 och en betalkörning gjorts.
Denna gång fanns inga som inte blivit "på väg".
Foto på Annelie Engvall

Annelie Engvall, Moderator

  • 1,260 poäng 1k badge 2x thumb
Hej Anders, 
Vad bra att det löst sig för dig.
Ha en bra dag!

/Annelie
Foto på Anders Johansson

Anders Johansson

  • 150 poäng 100 badge 2x thumb
Detta har inte löst sig. Vid senaste betalningen så är det återigen fakturor som är med i bankfilen men står kvar som "obetalda" om man ser på betalningar. Vi kör nu version 2018.5.
Foto på Viktor

Viktor

  • 100 poäng 100 badge 2x thumb
Roligt att dem skriver att dem inte känner till detta fel då jag haft kontakt med visma om detta fel för säkert 6 månader sen. och fortfarande är ett aktuellt problem. då sa dem att de fått in några rapporter på detta.
Foto på Helena Andersson

Helena Andersson, Application Specialist Administration/Tid/Autocollect/AutoInvoice

  • 6,880 poäng 5k badge 2x thumb
Hej!
Det stämmer vi har haft ärenden där detta har hänt, dock har vi inte kunnat återskapa det så det är lite svårt att veta vem vad det är som påverkat. Det är trotts det inte okej. Är det bara en användare inne i Administration när filen skapas, är det en kredit eller debet? Jobbar du på en klient, funkar det bättre på servern? Bankinställningar? 
Foto på Anders Johansson

Anders Johansson

  • 150 poäng 100 badge 2x thumb
Hej Helena! Vi har lokal installation av Visma. En användare. Kan eventuellt sätta ett samband med att justera betaldatumen men det är ett kanske. 
Foto på Helena Andersson

Helena Andersson, Application Specialist Administration/Tid/Autocollect/AutoInvoice

  • 6,880 poäng 5k badge 2x thumb
Hej Anders Johansson.
Du är helt rätt ute på vad du misstänker. Det är ett fel som uppstår när du ändrar betaldatum samtidigt som du har Betaldatum i sorteringsordning. Du kan läsa mer under kända fel på hemsidan.
Foto på Anders Johansson

Anders Johansson

  • 150 poäng 100 badge 2x thumb
Tack för svar! Där kunde man också läsa en workaround. Då är felet i alla fall identifierat så får vi hoppas att det fixas till framöver. 

Foto på Helena Andersson

Helena Andersson, Application Specialist Administration/Tid/Autocollect/AutoInvoice

  • 6,880 poäng 5k badge 2x thumb
Hej Anders Johansson.

Som du säkert redan märkt så är detta fel åtgärdat i version 2018,7 det står även på hemsidan under kända fel.
Foto på Anders Johansson

Anders Johansson

  • 150 poäng 100 badge 2x thumb
Kunde inte bli bättre avslut på året. Tack för svar Helena.