Faktura och bokföringsjournaler

• 0
  • 1
  • Fråga
  • Uppdaterades för 8 månader sedan
  • Besvarad
Då vi fortfarande sparar alla verifikat i pärm och sätter in kontoanalys och kontoutdrag bank tillsammans. Undrar jag hur ni spara och sätter in övriga journaler så som lev/faktura/inbet/utbet journaler, samt bokförings underlag. Har ni det i en pärm för sig. Hur gör ni???
Foto på Bik

Bik

• 152 poäng 100 badge 2x thumb
  • Tveksam...

Publicerades för 8 månader sedan

• 0
  • 1
Foto på mikael pettersson

mikael pettersson

• 78,246 poäng 50k badge 2x thumb
Ett bra system är att ha en pärm med sorteringsregister för kundreskontra och en för leverantörsreskontra och där förvara underlagen till de journaler som bokförs. Det är bra för att då har du ett system som kan kännas överambitiöst om verksamheten är liten men som är bra att växa i

Mikael
Foto på Bik

Bik

Tack.  Vi kör ingen moms då vi är en förening.
Samt att inga levfakturer förbokas,utan allt görs i efterhand dvs efter månadens slut.
Är ganska ny på detta, så kan inte alla bokförings termer än.    Så jag kör ju ut alla journaler och samlar i en egen pärm. rätt eller fel 
Foto på mikael pettersson

mikael pettersson

• 78,246 poäng 50k badge 2x thumb
Rätt

Foto på Bik

Bik

Tack..

Foto på Birgitta

Birgitta

• 1,356 poäng 1k badge 2x thumb

Jag samlar alla inbetalningsjournaler i en pärm och alla utbetalningsjournaler i en pärm.
Foto på AccountantfromHell_singland

AccountantfromHell_singland, Champion

• 24,374 poäng 20k badge 2x thumb
Om du bokför med reskontra och bara använder en verifikationsserie så skall journalerna in i rätt ordning i samma pärm då dom utgör verifikaten. Om du däremot kör separata serier för in- och utbetalningar samt kundfordringar och leverantörsskulder så skall dom in i respektive pärmar. Beror som sagt var på hur du lagt upp det....