Faktura som betalas med iZettle - eEkonomi

  • 0
  • 1
  • Fråga
  • Uppdaterades för 11 månader sedan
  • Besvarad
  • (Redigerad)
Jag har integrerad Izettel. Skapar fakturan till kund samma dag som leverans.När jag kommer till kund vill de betala med kort. Vad gör jag med fakturan som jag vill behålla så att jag har rätt saldo på mina produkter? Hittar inte att jag kan matcha fakturan med Izettel inbetalningen. Har även Klarna inbetalningar men där ser jag avgiften. 

Mvh 

Marita
Foto på Mita

Mita

  • 250 poäng 250 badge 2x thumb

Publicerades för 1 år sedan

  • 0
  • 1
Foto på Fanny Örnberg

Fanny Örnberg, Moderator

  • 3,924 poäng 3k badge 2x thumb
Hej Mita,

När du gör en försäljning via integrationen med iZettle i eEkonomi så skapas det en verifikation för försäljningen och en verifikation för transaktionsavgiften. Har du en aktiv bankkoppling finns din bankhändelse redan under Kassa- och bankhändelser. Om du inte har en koppling så får du genom Ny bankhändelse lägga till det utbetalda beloppet från iZettle. Du matchar sedan bankhändelsen som Övrig insättning - Egen kontering. Du ska nu bokföra betalningen från iZettle och det gör du mot det bokföringskonto som programmet bokfört fordran på från iZettle. Om du är osäker på vilka konton som transaktionsavgifterna och din fordran mot iZettle har bokförts på kan du kontrollera detta under Inställningar - Företagsinställningar - Grunduppgifter. Du kan läsa om det steg för steg här.

Då försäljningen redan har bokförts automatiskt från iZettle så blir det dubbelt bokfört med försäljningen om du även skapar en kundfaktura. Därmed kan du under Försäljning - Kunder - trycka på kundfakturan - Åtgärder - Ångra faktura. Då kommer det skapas en automatiskt kreditfaktura som kvittas mot debetfakturan. Sedan kan du bokföra iZettle-betalning som vanligt enligt beskrivning ovan.

Om du har fler funderingar får du gärna återkomma!

/Fanny
Foto på Mita

Mita

  • 250 poäng 250 badge 2x thumb
Hej 

Tack Fanny! Det innebär att jag inte kan arbeta aktivt med saldo på artiklarna. 

MVH  

Marita
Foto på Gustafh

Gustafh

  • 92 poäng 75 badge 2x thumb
Hej Fanny!

Innebär det att varje gång en kund vill betala sin faktura med kort så måste man manuellt in och ångra fakturan och boka om via Kassa-/Bankhändelser?

Finns det nåt annat sätt att jobba här så man kan skriva fakturor men också ha möjlighet för kortbetalning?

Tack!

//Gustaf
Foto på Theodor Ahlström

Theodor Ahlström, Moderator

  • 5,130 poäng 5k badge 2x thumb
Hej Gustafh,


Om du skapar en faktura till din kund som kortbetalning skapas det en förväntat inbetalning som då bokar upp fordran på 1580. När betalning via iZettle sker via integrationen så bokar den också upp fordran på 1580 i försäljningsverifikationen, detta är kontot som ligger som standard. I fallet där kund vill betala en kortfaktura med kort genom iZettle blir det som du säger att man får gå in och ångra fakturan för att det inte ska bli dubbelt. 


I dagsläget finns det nog inte någon smidigare lösning för denna hanteringen, det kommer att bli ett extra steg hur man än lägger upp det när man vill ha en faktura samt betalning med kort via iZettle. Jag kommer att lyfta detta vidare som ett förbättringsförslag till vår utvecklingsavdelning.


Ha det fint!
/Theodor