Faktura some inte går att registrera som betald - eEkonomi

  • 0
  • 1
  • Fråga
  • Uppdaterades för 1 år sedan
  • Besvarad
  • (Redigerad)
Arkiverad och stängd

Denna konversation är inte längre öppet för kommentarer eller svar och communityns medlemmar kan inte se det längre.

Jag använder Visma eEkonomi Smart för mitt nystartade AB och har aktiv bankkoppling. Jag har en faktura som jag har betalt, men som jag har svårigheter att registrera som betald i bokföringsprogrammet.

Det här har hänt:
Innan min aktiva bankkoppling hade kommit igång skapade jag en leverantörsfaktura i programmet. Sedan betalade jag den faktura via min internetbank. När bankkopplingen aktiverades dök denna betalning upp som en ej bokförd bankhändelse. Då går jag in för att matcha bankhändelsen med rätt leverantörsfaktura, men rätt leverantörsfaktura dyker inte upp i listan som jag kan koppla bankhändelsen med. Då går jag istället till fliken "leverantörsfakturor" för att försöka registrera en betalning. Där finns rätt leverantörsfaktura, men går in på Åtgärder:Betalning kan jag inte välja ett konto som beloppet är utbetalt från. Det finns en ruta där man ska välja konto, men den är helt blank, även när jag trycker på den lilla pilen till höger. Om jag trycker på "Bokför" får jag ett felmeddelande: "Ett fel uppstod som blivit registrerat. Stäng programmet och försök igen..."

Detta innebär alltså att själva fakturan faktiskt är betald, men att jag i bokföringen både har en bankhändelse som inte är matchad och en leverantörsfaktura som ser ut att vara obetald. Jag misstänker att det kanske uppstod ett fel på grund av att fakturan var skapad innan bankkopplingen kom igång, men jag är tacksam om jag kan få hjälp eller tips så att jag kan rätta till detta. :)
Foto på skatek

skatek

  • 110 poäng 100 badge 2x thumb

Publicerades för 1 år sedan

  • 0
  • 1
Foto på Annica

Annica

  • 5,882 poäng 5k badge 2x thumb
Det kan inte hänga ihop med att fakturan lades upp innan bankkopplingen var aktiv, där ska det inte finnas nåt samband utan det är en helt naturlig procedur att bokföra fakturorna först. Det där felmeddelandet du får verkar dyka upp lite då och då utan nån vidare förklaring. När jag har fått det har det löst sig när jag har loggat ut, startat om webläsaren och försökt igen. Alternativt även tömt cachen emellan försöken. 

Testa igen! 
Foto på skatek

skatek

  • 110 poäng 100 badge 2x thumb
Hej Annica, tack för föregående svar! Jag testade att logga ut och rensa cachen i webbläsaren men det har tyvärr inte löst problemet. Jag tycker att det är så märkligt att det inte kommer upp några kontoalternativ när man går in på Åtgärder:Betalning, det verkar vara någonting tekniskt i systemet som helt enkelt inte fungerar. 
Foto på skatek

skatek

  • 110 poäng 100 badge 2x thumb
Nu är problemet löst! Det låg i att jag inte hade specifierat att betalningen var till utlandet på bankhändelsen, efter att jag hade kryssat i att det var det gick det att matcha till rätt faktura.

Den här konversationen är inte längre öppen för kommentarer eller svar.