Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Faktura utan moms, betalad privat

Hej, Jag har fått en faktura till mitt företag för hosting/domäntjänster från ett danskt bolag. Fakturan är utan moms. Jag har betalat denna privat(utlägg). Hur bokför jag detta? Jag har aktiebolag. 
2 SVAR 2

Om jag förstår det rätt så är fakturan utställd på ditt aktiebolag och du har angett ditt VAT-nummer i och med att den är utan moms.
Då bokar du den kredit 2393/2893 (lån aktieägare), debet kto 4535 (momsrad 21) debet kto 2645 (beräknad moms 25%) och kredit kto 2614 (beräknad moms 25%)
Tänk även på att detta egentligen skall bokas den månad det hänt, även om du har kontantmetoden. Lycka till!
Fd medlem
Inte tillämpbar

Du bokar som AccountantfromHell_singland skrev

mer info här
https://forum.vismaspcs.se/visma_spcs/topics/konton-vid-tjanste-och-varuhandel-inom-och-utanfor-eu

(du bokar upp moms in och ut så det kostar inte/inga utbetalningar företaget nånting men det kommer med korrekkt i momsrapport så att statistiken blir korrekt - Detta förutsätter att ditt företag får dra av ingående moms)

När jag betalar faktura privat så brukar jag inte lägga in fakturan i programmet utan bara bokar manuellt utlägg - detta eftersom det blir extra bokning/verikfikation för att kunna boka på Konto 2893 "Skulder till närstående personer, kortfristig del"