Fakturaavgift summeras på samlingsfakturan - Administration

• 6
  • Idé
  • Uppdaterades för 2 år sedan
  • Inte planerade
  • (Redigerad)
Arkiverad och stängd

Denna konversation är inte längre öppet för kommentarer eller svar och communityns medlemmar kan inte se det längre.

hej, jag har bockat i att jag vill ta ut en faktureringsavgift va mina kunder, nu får kunderna en orderavgift i stället!!! om en kund vill ha samlingsfaktura å är in å hämtar varor 10 ggr på en dag å jag sedan skickar faktura, så får kunden 10 x faktureringsavgift, det är väl inte meningen att man skall behöva gå in å ändra på ordrarna manuellt?
Foto på sebring99

sebring99

• 120 poäng 100 badge 2x thumb

Publicerades för 6 år sedan

• 6
Foto på Anna Svensson

Anna Svensson, Content Producer - Löneområdet

• 94,360 poäng 50k badge 2x thumb
Hej!

Expeditionsavgiften är tänkt att täcka de kostnader som uppstår för försäljaren för att lämna ut varor och skriva order.

Precis som du säger så kan det bli lite konstigt om man gör flera order på samma dag och då alltså får med flera expeditionsavgifter på samma samlingsfaktura. 
I dagsläget finns det inget annat sätt än att antingen ta bort expeditionsavgiften på orden, raderar artikelraden på samlingsfakturan eller ta bort inställningen för Expeditionsavgift i kundregistret eller i företagsinställningarna.

Jag ändrar din fråga till en idé och tar den vidare till vår utvecklingsavdelning.
Om fler användare  behöver en bättre lösning på det här får man gärna klicka på +1 och lägga en kommentar i den här tråden.
Foto på MarkusG

MarkusG

• 134 poäng 100 badge 2x thumb
Det här svaret skapades från ett sammanslaget ämne som hette Endast en expeditionsavgift vid samlingsfakturering.

Jag har en kund som arbetar i Visma Administration 2000, de skapar ordrar varje dag åt sina kunder och samlingsfakturerar dem. De tar ut en expeditionsavgift (eg. fakturaavgift), vilket också är inställt i Visma. Problemet för dem är att de enbart vill ta ut en sådan per samlingsfaktura, som det blir nu får det en per ingående order i samlingsfakturan och måste därför manuellt justera varje faktura.
Således efterfrågas en inställningsbockruta i företagsinställningarna där det går att välja ifall man när man samlingsfakturerar enbart vill ha en expeditionsavgift eller flera.
Det skulle också gå att vända på det och säga, ska expeditionsavgiften ligga på fakturan eller ordern som standard.
Detta är en för kunden högt önskad funktion, då avsaknaden av den innebär rejält merarbete.
Foto på Helene Struthers

Helene Struthers, Product Manager

• 47,020 poäng 20k badge 2x thumb
Hej Markus, tack för din input i diskussionen. Vi följer intresset för den här frågan men har inte med det i planen just nu. 
Foto på daniel@waxthuset.nu

daniel@waxthuset.nu

• 1,458 poäng 1k badge 2x thumb
Jag finner det mycket märkligt att man inte kan välja bort faktureringsavgiften på ordrar. Vissa månader har vi kanske 50 ordrar och sitta att ta bort faktureringsavgiften på alla dem är ju helt bakvänt. Alternativet är att inte har någon faktureringsavgift alls inställd och sen mata in den manuellt på alla fakturor. Kan inte vara speciellt märkvärdigt att implementera det men jag vet att ni har svårt att lyssna på era kunder sedan tidigare konversationer.
Foto på Fredrik

Fredrik

• 596 poäng 500 badge 2x thumb
Vi är också väldigt intresserade av möjligheten av att kunna ta ut endast en fakturaavgift. 
Våra kunder kan komma in ett par gånger i vecka och hämta varor, men vi vill inte debitera dom per hämtningstillfälle utan endast när en samlingsfaktura skapas.
Är detta ngt ni har på gång?
Foto på Fiskkompaniet

Fiskkompaniet

• 118 poäng 100 badge 2x thumb
Liknande problem har vi, vill ha en faktura avgift! Inte en order avgift.
Vi fakturerar 1 gång i veckan och samlar fakturorna på fredagen. 1 faktura avgift på de som har postgång medans pdf och liknande är avgiftsfri.
som det är nu får dom 5 st fakturaavgifter.

Den här konversationen är inte längre öppen för kommentarer eller svar.