Avvikande fakturaadress - Administration

• 15
  • Idé
  • Uppdaterades för 1 år sedan
  • Inte planerade
  • (Redigerad)
Fler och fler av våra kunder har en kontaktadress och en fakturadress. Det skulle vara bra att kunna lägga in en fakturaadress på kunden som används vid fakturering. (Flera bolag har samma fakturaadress)
Foto på Tobbaandersson

Tobbaandersson

• 230 poäng 100 badge 2x thumb

Publicerades för 6 år sedan

• 15
Foto på Anna Svensson

Anna Svensson, Content Producer - Löneområdet

• 94,000 poäng 50k badge 2x thumb
Hej!

Under Register - Kunder, fliken 1 Grunduppgifter kan du fylla i Avvikande leveransadress.

Du kan ha flera olika leveransadresser och dessa följer med till dina offerter/order/fakturor och kan justeras på fliken 2.

På dina dokument skrivs både fakturaadressen och leveransadressen ut.
Foto på Tobbaandersson

Tobbaandersson

Det är fakturaadressen som det gäller. T.ex så finns det minst 30 olika bolag inom NCC och bara några få fakturaadresser. Det blir lite svårt att veta vilken kund som är vilken om man registrerar in i kundregistret den gemensamma fakturaadressen.
Foto på Anna Svensson

Hej igen!

Då tror jag att jag är med på hur du menar, Du vill på en kund kunna ha en kontaktadress där du besöker kunden, en leveransadress dit du levererar varorna och en fakturaadress som går till något huvudkontor som har hand om fakturorna?

Under Register - Kontakter finns ett register för kontakter. Där kan du lägga upp flera olika kontakter på samma kund och också knyta dina kontakter till olika kunder i kundregistret.
Skulle detta kunna funka för dig?

I dagsläget ser du inte kontaktpersonens adressuppgifter direkt från kundregistret, men du kan i kontaktregistret välja att bara visa kunder, sortera efter företagsnamn och söka på de olika kolumnerna.
Foto på Tobbaandersson

Tobbaandersson

Hej!

Det enklaste vore om man kunde lägga in en avvikande fakturaadress....
Foto på Anna Svensson

Hej!
Jag ändrar tråden till en idé och tar den vidare till vår utvecklingsavdelning.

Om fler användare har behovet av att kunna ange en avvikande fakturaadress får ni gärna lägga en kommentar här i tråden och trycka på +1 i det första inlägget.

/Anna
Foto på johangeorg

johangeorg

• 556 poäng 500 badge 2x thumb
Jag hade också tyckt att det var bra. En del kunder har ju t.ex. att man skickar fakturan någon helt annanstans för inläsning, då blir det konstigt när man ska söka ut alla kunder med ett visst postnummer eller liknande.
Foto på Mikael

Mikael

• 610 poäng 500 badge 2x thumb

Hej, plockar upp en gammal tråd då jag har liknande problem.

Fler och fler industrier anlitar inköpsbolag eller har koncerngemensamma inköpsorganisationer som tar över deras inköp och lagerhållning och fakturering. Jag vill gärna fortsätta hålla isär mina ursprungliga kunder men ha möjlighet att skicka fakturan till ett annat företag som kanske har hand om fakturor för flera företag.

Foto på KenArd

KenArd, Champion

• 48,276 poäng 20k badge 2x thumb
Hej Mikael,
En variant medan det blir en bättre lösning är att ha en fakturamall för dessa kunder där man byter plats på fakturaadress och avvikande leveransadress. Då hamnar din "riktiga kund" på vänster sida i avvikande lev.adress (som går att döpa om till vad som helst) och den "oriktiga" i rutan för fakturaadress.

Det här är ingen bra lösning men en lösning tills det blir en bättre lösning;)

MVH

Kenneth
Foto på Anneth

Anneth

• 606 poäng 500 badge 2x thumb

Hej!

Ytterligare ett problem som uppstår när kunder har en avvikande fakturaadress till ex.vis en scanning partner, som tar emot fakturan och läser in den, är att om vi sedan måste skicka en påminnelse - så ska den INTE gå till den avvikande fakturaadressen utan till företaget direkt. Scanning partnern tar ingen hänsyn till andra dokument än fakturor. Så detta problem blir på sikt ohållbart om man inte lägger in en avvikande fakturaadress i systemet och därmed kan skicka fakturor till en adress och övriga dokument, ex.vis påminnelser, till företaget direkt. Det går ju heller inte att använda leveransadressen, då denna kan vara en helt annan än företagets adress för post.

Att hålla reda på vilka kunder som har avvikande fakturaadress manuellt och sedan ändra utskrifterna på påminnelserna kommer att bli mycket tidsödande. Påminnelser kommer felaktigt att slinka igenom och gå iväg till den avvikande fakturaadressen och där tas ingen hänsyn till den och därmed får vi en icke fungerande indrivning av våra kundfordringar. Tacksam om problemet prioriteras och kan lösas inom en snar framtid.

Med vänlig hälsning

Anneth

Foto på Helene Struthers

Helene Struthers, Product Manager

• 46,980 poäng 20k badge 2x thumb
Hej Anneth, tack för din input i diskussionen. Du har en väldigt bra poäng i att detta inte är något man ska behöva hålla reda på manuellt bland alla sina kunder när det kommer till påminnelsehanteringen. När fler företag använder inläsningscentraler blir problemet också vanligare.

Vi har haft detta uppe för diskussion vid några tillfällen det senaste året och kan konstatera att behovet av en förändring i programmet ökar. Har inte svar på när i tiden vi kommer kika på det men vi har det på agendan. 
Foto på Anneth

Anneth

• 606 poäng 500 badge 2x thumb

Det låter verkligen jättebra att ni har med det på agendan!! Fick brev från ytterligare en kund idag som går över till inläsningscentral, så jag hoppas verkligen att ni har möjlighet att prioritera ärendet!

Tack på förhand! /Anneth

Foto på KenArd

KenArd, Champion

Hej Helene,
Titta gärna i Visma Mamut dom har löst det på ett bra sätt.

Kenneth
Foto på Camilla Camilla

Camilla Camilla

• 114 poäng 100 badge 2x thumb

Denna tråd är högst aktuell även för oss. Behovet finns av att kunna lägga in en fakturaadress & en korrenspondensadress. Utskick gällande detta kommer frekvent från kunder,

Med vänlig hälsning

Camilla

Foto på Joanna Norlander

Joanna Norlander, Fd Produktansvarig - Visma Administration, Visma Förening, Visma Fakturering, Visma Webbfakturering

• 3,002 poäng 3k badge 2x thumb
Hej Camilla,

Tack för att du hakar på idén och visar intresse här i forumet! Precis som Helene skriver så kommer problemet säkert öka i omfattning när fler kunder använder ex scanningscentraler för leverantörsfakturorna. Vi har med det i planen för framtiden, men jag kan ännu inte ge en mer exakt period för när det kan bli verklighet. Jag kommer uppdatera tråden när jag har mer information att ge er.
Foto på Mikael

Mikael

Hur ska man adressera fakturor som man skickar som pdf via e-post? Skulle det vara lämpligt att även ha med kundens e-postadress i fakturaadressen? Cirka 25 procent av mina kunder får faktura per e-post.

(Dom flesta har en separat adress för fakturor, men en del har till ekonomiansvarig personligt och det kan kanske vara bra att det syns vem eller vart man mailar fakturan.)

(Redigerad)
Foto på KenArd

KenArd, Champion

Hej Mikael,
Fakturaadressen ska normalt endast innehålla just fakturaadressen och inget annat.
Vill du kan du infoga sådan info som en textrad på radnivå.

MVH

Kenneth
Foto på Mikael

Mikael

Väldigt sent svar, men om man normalt mailar fakturan, vad är då egentligen fakturaadressen?
Foto på Annika

Annika

• 5,370 poäng 5k badge 2x thumb
Fakturaadressen är den adress som kunden angett som adress för det bolag som juridiskt ska ta emot och ansvara för att fakturan blir behandlad och betald. Det ska anges med det fullständiga juridiska bolagsnamnet. Annars kan det bli problem senare, om du inte skulle få betalt och börjar skicka krav.
Foto på Lotta K

Lotta K

• 150 poäng 100 badge 2x thumb

Vi har också det behovet med en avvikande faktura adress då kunden inte alltid heter det som fakturan ska gå till och då blir det ibland svårt att hitta rätt. Vi jobbar också med finansieringsbolag där de står som kund men i själva verket är den rätta kunden någon helt annan.

Foto på Mikael

Mikael

Det är samma problem som just nu dykt upp hos oss (även om det i vårt fall inte är stort den här gången), ett företag som normalt köper förbrukningsmatrial, har investerat i en maskin där köpet ska gå via ett leasingbolag. Det är leasingbolaget som fakturan ska ställas ut till, men för att statistik och annat ska bli riktigt är det önskvärt att slutkunden, som är den som normalt handlar hos oss, är den riktiga köparen.
Foto på Annika

Annika

• 5,370 poäng 5k badge 2x thumb
Jag hänger gärna på den här tråden. Vi har samma problem med en kundadress, en inskanningsadress för fakturor och dessutom flera avvikande leveransadresser. Fliken sms/epost är ju bra där man kan välja epostadresser för olika dokument men det skulle behövas även för postadresser. Har man med stora bolag att göra är de ju helt hopplösa med alla olika adresser.
Foto på Patricia

Patricia

• 62 poäng
Ännu en som har behov av avvikande fakturaadress.
Foto på Carolina

Carolina

• 60 poäng
Samma här, har behov av avvikande fakturaadress!