Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Fakturadatum eller betaldatum som styr förmån för sjukvårdsförsäkring?

Hej!

Vid övergång från ett företag till ett annat har en fråga om förmånsbeskattning av sjukvårdsförsäkring kommit upp:

Är det den månaden som fakturan kommer som förmånen ska tas upp till beskattning hos den anställde, eller är det månaden efter när fakturan betalas?

Hälsningar

Marie
6 SVAR 6
Fd medlem
Inte tillämpbar

Förmånen uppstår när arbetstagaren börjar åtnjuta förmånen och det framgår av fakturan från försäkringsbolaget - som när en anställd får dispositionsrätt till en förmånsbil oavsett när första betalning sker.

Mikael
Fd medlem
Inte tillämpbar

Tack!

Så om fakturan avser t ex perioden 2018-10-01 - 2018-12-31, så var det rätt att förmånsbeskatta vid oktoberlönen första gången? Men skattar man då för hela kvartalsbeloppet eller delar man upp det på tre?

/Marie
Fd medlem
Inte tillämpbar

Jag måste kolla lite på skatteverkets hemsida
Återkommer
Jag ser det som att det finns utrymme att välja själv men är inte hundra.

Har du koll på försäkringens sammansättning?

Mikael
Fd medlem
Inte tillämpbar

Ja, jag vet hur stor andel av premien som avser skattepliktig sjukvård.

/Marie
Fd medlem
Inte tillämpbar

Bra 🙂
Mikael
Theodor Ahlström
ANSTÄLLD

Hej Marie L,


Jag har sökt runt på Skatteverkets hemsida men hittar inget tydligt svar gällande hur förmånsbeskattningen ska lyftas på lönebeskedet. Om det ska tas upp varje månad eller om man ska förmånsbeskatta hela perioden som fakturan avser på ett lönebesked. Jag tolkar det också som att det okej att välja själv hur man vill lägga upp det. Artikeln Skatt och sjukvårdsförsäkring - här är bästa taktiken som finns på vår hemsida skulle kunna vara till hjälp. Annars hänvisar jag dig till att kolla med Skatteverket vad de säger i frågan. Du får gärna återkomma i tråden därefter och dela med dig av svaret, eller om någon annan användare har något att tillägga så uppskattas det också!


Ha en fin dag!
/Theodor