Fakturainbetalning med izettle - eEkonomi

• 0
  • 1
  • Fråga
  • Uppdaterades för 3 år sedan
  • Besvarad
  • (Redigerad)
Om en kund kommer in med en faktura jag har skickat och betalar med vår izettle som vi har integrerat med eekonomi,antar att jag väljer något så jag inte bokför momsen två ggr?
Och skall ju fakturan bokföras som betald.
Tack för god service !
Björn
Foto på borndahl

borndahl

• 1,038 poäng 1k badge 2x thumb

Publicerades för 3 år sedan

• 0
  • 1
Foto på Karl Wilsborn

Karl Wilsborn, Moderator

• 9,244 poäng 5k badge 2x thumb
Hej Björn!

Har du eEkonomis färdiga integration till iZettle, eller brukar du bokföra dagsförsäljningen manuellt? 

Behöver veta det innan jag kan besvara din fråga.

/Karl
Foto på borndahl

borndahl

• 1,038 poäng 1k badge 2x thumb
hej
eekonomis färdiga integration till izettle
Foto på Karl Wilsborn

Karl Wilsborn, Moderator

• 9,244 poäng 5k badge 2x thumb
Okej, då registreras ju alla iZettles betalningar automatiskt i eEkonomi. Det innebär vidare att denna betalningen kommer att bokföras som en ny försäljning, den blir alltså dubbelbokförd eftersom du redan har en bokförd faktura på försäljningen.

Som jag ser det finns det två lösningar på detta, varav den första nog är den smidigaste.

1. Ångra den fakturan som tidigare skapats, så tar du istället upp försäljningen via iZettles integration. Det görs genom att leta upp fakturan under Försäljning - Fakturor, och välja Åtgärder - Ångra.

2. Alternativ två till att lösa situationen är att korrigera den verifikationen som importerats via Izettles integration, så den inte tar upp denna fakturabetalningen. Det görs i så fall via en ny manuell verifikation under Bokföring - Verifikationer. När inbetalningen avseende iZettlebetalningen ska matchas under Kassa- och bankhändelser, får den matchas både mot fakturan och iZettle-insättningen.

Ha en trevlig helg nu!

/Karl