Fakturamall med bankgiroavi, inte på bankgirots blankett! - Administration

• 2
  • Idé
  • Uppdaterades för 2 år sedan
  • Inte planerade
  • (Redigerad)
Arkiverad och stängd

Denna konversation är inte längre öppet för kommentarer eller svar och communityns medlemmar kan inte se det längre.

Varför är era fakturamallar med bg.avi utformad för att skrivas ut på bankgirots blankett? Då blir det ju ingen "riktig" faktura när man sänder med e-post. Det vore väl mycket enkelt för er att utforma mallen så att den är färdig med bg.avi och man skriver ut den på vitt papper om den ska skrivas ut?

Med vänlig hälsning
Redovisningsbyrån Debet & Kredit
Åsa Bjerstedt Jönsson
Foto på Asa B J

Asa B J

• 572 poäng 500 badge 2x thumb

Publicerades för 4 år sedan

• 2
Foto på Leif G

Leif G

• 534 poäng 500 badge 2x thumb
Visma säljer speciella blanketter för den mallen (ljusblå och ljusgröna för Pg)
Foto på Asa B J

Asa B J

Ja, dessa blanketter går ju bra att använda när man skriver ut pappersfakturor men om du vill sända fakturan via e-post vill jag att den ska se "komplett" ut med bg.avin längst ner och då måste Visma ändra fakturamallen så att inte denna blankett behöver användas. Om du förstår hur jag menar.

Åsa B J

Foto på Helene Struthers

Helene Struthers, Product Manager

• 47,020 poäng 20k badge 2x thumb
Hej Åsa, 

Tack för synpunkten.

Pappersblanketterna som du köper för BG och PG-avier är specialanpassade för att kunna läsas av maskiner. Det handlar om minsta millimeter som måste vara korrekt på pappret. Om du hade scannat in en sådan mall och skrivit ut på olika skrivare är det sannolikt att resultatet blir olika och att avin kanske inte ens skulle kunna läsas av dessa maskiner. Likaså om vi hade skapat en PDF-mall för det så hade vi inte kunnat garantera att olika skrivare hanterar marginalen och måtten korrekt. Så tyvärr är det en väldigt svår sak att lösa när programmet inte styr över alla delar som påverkar måtten på det utskrivna pappret. 

Jag tycker att din fråga är väldigt intressant. Är det köparna som bett om att få sådana fakturor för att de river av avin och skickar till banken? Eller skulle du vilja skicka med avin för att det är "bra att ha"? Om det är kunder som skulle ha användning för avin kan det kanske vara värt att skriva ut dem på specialpapper bara i undantagsfallen och sedan skicka resterande fakturor via e-post med en mer generell mall. 

Återkoppla gärna. Vill gärna veta hur behovet ser ut. 
Foto på Asa B J

Asa B J

Tack för ditt intresse för min fråga.

Jag är tveksam till om det är så små marginaler att ni inte skulle kunna göra en mall som fungerar. Jag har under några år, för bostadsrättsföreningars räkning, sänt ut fakturor via mejl, de som inte betalar via internetbanken klipper av nedersta delen som inte ser ut som en riktig bg.avi eftersom inte de ljusblå "rutorna" finns med, men belopp och mottagarens bankgironummer, som skrivits ut i deras egen skrivare, finns tydligen på tillräckligt rätt platser för att det ska fungera.

Jag kommer framöver även att sända ut fakturor för vägsamfälligheters räkning där så gott som alla kan sändas på e-post men däremot inte alla betalar via internetbanken. Nu blir detta naturligtvis mer och mer vanligt och en stor anledning till min fråga är att dessa e-postfakturor ser "halvfärdiga" ut och har faktiskt inte förrän nu börjat fundera på varför ni inte gör fakturamallen helt klar till oss kunder.

Hur gör andra företag, jag får t.ex. e-postfaktura från Phonera varje månad och de är kompletta med en bg.avi men inget ljusblått utan alla "rutor och rader" i svart. Nu betalar jag visserligen över internetbanken så jag har ju ingen erfarenhet av om det skulle varit problem med användande av avin men om det var det så hade väl inte bankgirot godkänt deras fakturor?

Hoppas att ni kan komma till en bra lösning på detta.

Med vänlig hälsning
Åsa Bjerstedt Jönsson

Foto på Helene Struthers

Hej igen Åsa, 

Intressant att det har fungerat i det fallet du beskrivit. Tidigare har vi bedömt den här frågan utifrån ett tekniskt perspektiv (som kanske har ändrats under åren) men i dag tycker jag att det också handlar mycket om behovet. För att prioritera en ändring av detta i programmet vill jag vara säker på att insatsen gynnar många av användarna. Eftersom avierna håller på att fasas ut är jag tveksam till att efterfrågan kring detta är tillräckligt stor idag och att behovet håller i sig tillräckligt länge. Det kan absolut finnas vissa företag som skulle uppskatta en sådan förändring, men sätter jag detta i förhållande till många andra förbättringsförslag kan jag faktiskt inte prioritera det. 

Om fler användare har input i diskussionen vore det förstås väldigt uppskattat, så vi får fler ögon på frågan. Om detta är angeläget för fler företag får jag givetvis titta på det igen. 
Foto på Gabriella Wretling

Gabriella Wretling

• 110 poäng 100 badge 2x thumb
Hej. Intressant även för oss med att maila en faktura med avi. Erfarenheten säger oss att våra nästan 200 medlemmar skulle bli dyrt att posta avier till så vill kunna maila. Vi har tidigare provat att maila faktura utan avi längst ner men tyvärr så missade alltför många att det var en faktura då ...
Foto på Helene Struthers

Hej Gabriella, tack för din input. 
Foto på Ingvor

Ingvor

• 120 poäng 100 badge 2x thumb
Vi får inte glömma att folk födda på 40-talet faktiskt har en del år kvar att betala räkningar på. Faktum är att även yngre använder den metod som kräver inbetalningsavi. Jag har många medlemmar som inte är glada för dessa avilösa fakturor jag skickar till dem. Vi kan inte utesluta mindre tekniskt kunnande av ovan nämnda orsaker. Det finns goda anledningar till att ordna en fakturamall med vidhängande inbetalningsavi! Tro det eller ej men behovet finns faktiskt :-)
Foto på Natselmag AB

Natselmag AB

• 80 poäng 75 badge 2x thumb
Jag har hyresfastigheter med äldre hyresgäster och där betalar ca 90 % genom inbetalningsavier. Tycker också att det vore mycket bra med en fakturamall som har inbetalningsavi.

Den här konversationen är inte längre öppen för kommentarer eller svar.