Fakturan får verifikationsnummer vid skapandet av fakturan (kontantmetoden och årsmoms)

• 0
  • 1
  • Fråga
  • Uppdaterades för 1 år sedan
  • Besvarad
Arkiverad och stängd

Denna konversation är inte längre öppet för kommentarer eller svar och communityns medlemmar kan inte se det längre.

Kontantmetoden och årsmoms.

Det finns åtminstone två trådar i forumet som ställer frågan om varför en skapad faktura får verifikationsnummer direkt vid skapandet vid kontantmetoden, trots att detta kanske inte borde ske förrän inbetalningen verkligen görs. Nu bokas fakturan direkt mot 1510, kundfordringar.

Förklaringen verkar vara att det är så det ska gå till vid ett årsskifte. Försäljningen ska med på rätt år vid bokslutet, och ligger som en fordran på 1510 vilken man bokar inbetalningen mot när den kommer på nästkommande år.

En del i förklaringen är också att man har öppnat momsdeklarationen och där får en fråga som-jag-inte-kommer-ihåg-nu men svarar man ja på den så bokas alla kommande fakturor mot 1510. Det verkar inte finnas något sätt att frångå detta när man väl har svarat ja på frågan.

Alltså; om man redan nu i januari/februari är inne och tittar på innevarande års momsdeklaration och svarar ja på frågan så kommer samtliga fakturor för resten av året under 10-11 månader få verifikationsnummer direkt och bokas mot kundfordran.

Är det meningen att det ska vara så?  (och inte bara före ett årsskifte)

Är det någon nackdel att det kommer bli så resten av året vid årsmoms?  Eftersom man inte verkar kunna "backa" från att ha svarat ja på frågan.

Personligen blev jag lite förvånad över beteendet i Visma och förstod inte varför det blivit så här eftersom jag aldrig haft det tidigare (bortsett från årsskiftet). Men jag är egentligen inte särskilt ledsen, för såvida det inte är dumt att det blir så resten av året, så blir jag direkt "av" med fakturan och behöver inte särskilt hålla reda på den tills inbetalningen kommer. Dessutom verkar ju en effekt vara att översikten i eEkonomi direkt tar hänsyn till intäkten, istället för att vänta till inbetalningen bokförs. Jag behöver inte manuellt räkna ihop nuvarande resultat med kommande intäkter för att se hur det ser ut framöver.

Möjligen att Visma kunde förtydliga detta i dokumentationen, i momsredovisningen, och/eller på annat ställe så man inte står där och inte fattar varför fakturorna redan fått verifikationsnummer.
Foto på Fredrik

Fredrik

• 4,138 poäng 4k badge 2x thumb

Publicerades för 1 år sedan

• 0
  • 1
Foto på SOTP

SOTP

• 540 poäng 500 badge 2x thumb
Hej

Om det är som du beskriver så är detta en OTROLIGT STOR BUGG, som Visma måste ta tag i på en gång. Då detta nämligen gör att du bryter mot den bokföringsmetod som du registrerat att du skall följa. Och därmed blir lurad till att begå skattebrott samt brott mot bokföringslagen.
Foto på Fredrik

Fredrik

Verkligen?  Ett av inläggen som diskuterar detta sedan tidigare var senast uppdaterat för 3 år sedan.... ???
Foto på Mats N

Mats N

• 70 poäng
Hej,
Jag är ny användare av Eekonomi Smart, och samma sak inträffade för mig med första fakturan.
Har räkenskapsår 20171211-20190331 (förlängt första räkenskapsår) och kontantmetoden.
Skickade en faktura 1/3 med förfallodatum 31/3, och fick då en verifikation upplagd?
Denna betalning passerar ju varken årsskifte eller räkenskapsår, så jag blev rätt förvånad....
Har jag ställt in nåt fel?
(Redigerad)
Foto på Fredrik

Fredrik

Mats, har du varit inne på momsdeklarationen och svarat ja på frågan som dyker upp första gången du gör det under ett räkenskapsår? I så fall blir det så här... frågan är som sagt om det är bra eller dåligt...
Foto på Mats N

Mats N

• 70 poäng
Nej, det är jag rätt säker på att jag inte gjort, har inte kommit till momsdeklaration än.
Foto på Sofia Johansson

Sofia Johansson, Moderator

• 4,684 poäng 4k badge 2x thumb
Hej MatsN!

Vid årsslutet på alla räkenskapsår skall kontantmetoden frångås och bli faktureringsmetoden, detta för att alla försäljning/kostnad och moms skall bokas upp på det året fakturan skapades.
Betalningen hanteras som vanliga när den väl sker. Då bokas 1510/2440 bort mot företgskontot (eller annat konto betalningen gått ifrån).
Kika  här på denna tråd för djupare information. Detta är något som alla företag med kontantmetoden berörs av, då allt skall deklareras på korrekt år.

Om det skapats ett verifikationsnummer på en faktura så har man antingen, precis som Fredrik skriver, varit inne och svarat JA på sista momsredovisningen för året eller varit inne på Inställningar - Räkenskapsår och IB - klickat på det aktiva året - klickat på "Boka upp kund- och leverantörsfakturor".
Programmet får inte göra sådant utan att ni klickat på någon av dessa knappar. Det kan även vara så att man valt fel bokföringsmetod under året (eller när man skapade företaget).
För att se vad som gjorts i programmet kan du gå på Bokföring - Rapporter - Behandlingshistorik - Skapa rapport. Där ser ni vad som gjorts i programmet.
Det är ingen bugg i programmet.

Hoppas detta gav dig lite mer kött på benen :)

Kontakta gärna vår support via chatt eller telefon för att grotta vidare i om det är något som skett i just i ditt program om du inte hittar felet.

Ha det gott!

/Sofia 

Den här konversationen är inte längre öppen för kommentarer eller svar.