Fakturan kom ej fram via e post! - eEkonomi

  • 1
  • Problem
  • Uppdaterades för 4 år sedan
  • Löst
  • (Redigerad)
Arkiverad och stängd

Denna konversation är inte längre öppet för kommentarer eller svar och communityns medlemmar kan inte se det längre.

Skickade en faktura i går. Fick följande meddelande på min e post.

Dear
sydstrom.i@telia.com

Unfortunately, there was a problem with a message you sent to Basware Scan and
Capture Email Service.

We could not process your message because there were no files attached to the
message, or the attachments were not PDF files by holidayclub@bscs.basware.com.
Follow the link below to read the user guide (English only)

Undrar hur jag ska bete mig för att få iväg fakturan via mail? Eller måste jag ta en kopia på fakturan och skicka den via posten?
Foto på Sydan

Sydan

  • 406 poäng 250 badge 2x thumb

Publicerades för 5 år sedan

  • 1
Foto på nlb

nlb

  • 824 poäng 500 badge 2x thumb

Hej

Jag kan inte heller skicka fakturor direkt till kunden, kunden kan inte läsa dem då. Jag sparar istället ner fakturan som pdf fil och lägger den på skrivbordet och gå sedan till Outlook och skriver ett mail till kunden där jag bifogar pdf filen (fakturan) Vet inte vad det är som gör att kunden inte kan läsa fakturan.

Foto på Annie Karlsson

Annie Karlsson, Employee

  • 3,282 poäng 3k badge 2x thumb
Hej nlb!

Du skriver att dina kunder inte kan läsa dem, men får du även liknande mejl som Sydan hänvisar till här ovan att mejlet inte gått fram?

/Annie
Foto på nlb

nlb

  • 824 poäng 500 badge 2x thumb
nej, men jag kör alltid pdf.
Foto på Annie Karlsson

Annie Karlsson, Employee

  • 3,282 poäng 3k badge 2x thumb
Hej hej!

Då kan du spara fakturan som en pdf. Bifoga den sedan i ett mejl och skicka från din egen e-post.

Återkom gärna sen och meddela läget, om fakturan gått iväg riktigt eller inte. 
Foto på Sydan

Sydan

  • 406 poäng 250 badge 2x thumb

Ok, då provar jag det...

Foto på Annie Karlsson

Annie Karlsson, Employee

  • 3,282 poäng 3k badge 2x thumb
Toppen! Återkom gärna sen även om det fungerar, för då behöver vi undersöka det vidare varför det inte fungerar via Visma eEkonomi.

/Annie
Foto på Sydan

Sydan

  • 406 poäng 250 badge 2x thumb

Hej!

Skickade fakturan som ett mejl och fick genast bekräftelse på att den var mottagen.

/Sydan

Foto på Annie Karlsson

Annie Karlsson, Employee

  • 3,282 poäng 3k badge 2x thumb
Tack för återkopplingen!

/Annie
Foto på Pernilla Eckervad

Pernilla Eckervad, Fd Anställd

  • 2,760 poäng 2k badge 2x thumb
Hej Sydan!

Vi har undersökt närmare. Anledningen till att du fick det första felmeddelandet (när du skickade fakturorna direkt från eEkonomi) är att det system som mottagaren (din kund) har inte hanterar dokument som är länkade. När man skickar fakturan via e-post direkt från eEknomi  är det alltid länk till fakturan som bifogas mailet.

Lösningen för dig blir att göra som Annie och nlb föreslår, att spara som fakturan som PDF och skicka mailet via det vanliga mailsystem.

Tanken är att funktionaliteten i eEkonomi ska förändras så småningom och att vi ska bifoga PDF:er i mailen från eEkonomi stället för länkar, men det kommer inte att genomföras i de närmst kommande versionerna. 
Foto på Sydan

Sydan

  • 406 poäng 250 badge 2x thumb

Hej! Tack för upplysningen!

Foto på Johan Green

Johan Green, Projektledare - Visma eEkonomi

  • 3,570 poäng 3k badge 2x thumb
Hej!
Funktionaliteten är från och med veckans uppdatering ändrad så nu bifogas fakturan som en pdf.

Mvh
Johan

Den här konversationen är inte längre öppen för kommentarer eller svar.