Fakturarabatt och rabatt i kronor - Visma eEkonomi

• 15
  • Idé
  • Uppdaterades för 4 månader sedan
  • Inte planerade
  • (Redigerad)
Arkiverad och stängd

Denna konversation är inte längre öppet för kommentarer eller svar och communityns medlemmar kan inte se det längre.

Hej,

Hur lägger man in Fakturarabatt i Avendo eEkonomi som man t ex kan göra i Admin 1000.

Mvh
Stefan
Foto på dvjstefan

dvjstefan

• 340 poäng 250 badge 2x thumb

Publicerades för 7 år sedan

• 15
Foto på dvjstefan

dvjstefan

• 340 poäng 250 badge 2x thumb
När jag ändå är inne på rabatt. Vill kunna ge rabatt i KR också, inte bara % på varje artikel. Är det möjligt?
Foto på Annie Karlsson

Annie Karlsson, Employee

• 3,302 poäng 3k badge 2x thumb
Hej hej!

I dagsläget finns det endast möjlighet att ange radrabatt på fakturan och det är i procent. Jag vet att det är ett vanligt önskemål, både att kunna ange en fakturarabatt och att kunna ange rabatt i kr. Jag tar det vidare som ett önskemål till vår utvecklingsavdelning från dig också. Jag ändrar även ditt inlägg till en idé istället för fråga.

Tack för att du tog dig tid att framföra dina önskemål.
Foto på olsv

olsv

• 1,042 poäng 1k badge 2x thumb
Jag har precis som alla andra i den här tråden fått ett behov av göra ett avdrag i kronor på en faktura. Det här önskemålet är 7 år gammalt. Redan då var det ett vanligt önskemål enligt Annies kommentar ovan. Det fanns implementerat i andra ekonomiprogram från Visma. Jag läste igenom tråden i hopp om att hitta kommentaren om att det nu är implementerat och en beskrivning hur man gör. Ni som undrar samma sak, ni kan sluta läsa kommentarerna i tråden. Det finns ingen lösning, bara ett stort antal önskemål om funktionen och då och då kommentarer från Visma att man ska titta på detta framöver.

Jag ska prova mig fram och se om jag kan göra två fakturor, en debit faktura och en kreditfaktura för det som ska rabatteras. Det känns dock extremt yxigt och oproffsigt att lösa en rabatt på det viset. Vårt företag framstår i dålig dager då vi inte väljer ett mer proffsigt system för vår fakturering än att vi är tvungna att skicka två fakturor som en workaround då  vi ska göra ett prisavdrag i kronor.

Kollade i Fortnox dokumentation och, ja ,det ser ut som om funktionen med avdrag i kronor finns där. Fortnox är något dyrare, men det verkar som om man får mer för pengarna. Det är dock jobbigt att byta, vi har redan bytt en gång från Speedleger till eEkonomi, det krävs mycket goda skäl för att byta.

På det hela taget så är jag nöjd med den funktionalitet som jag har i eEkonomi. Det som kan störa mig är att Vismas produktledning helt verkar strunta i användarnas synpunkter, även om många användare har samma problem. Jag tycker att det är ett problem framför allt vad det gäller basala saker som att generera fakturor på ett enkelt och snyggt sätt. Vi har det här exemplet ovan, men det finns andra exempel som funktionen att byta struktur på faktura-nummerserien (https://forum.vismaspcs.se/visma_spcs/topics/hqf13pf1tafyi). Det verkar inte spela någon roll att många användare har problem. Eller hur stolpigt det är för användarna. Eller är det så att entry-level lösningar som eEkonomi helt enkelt inte får bli för bra? 
Foto på olsv

olsv

Rättning mittåt:

Hittade en enklare lösning än att göra kreditfaktura. Det går inte att ha negativt pris, men man kan ha negativt antal. Behöver man hålla reda på antal får man skapa en dummy-artikel som man säljer styckvis till olika pris. Men med minustecken framför antalet.

För mig så löser detta problemet (vi säljer tjänster) men jag förstår att alla som säljer ett stort antal artiklar har ett jätteproblem.

Det hade ju varit bra om Visma kunde lista eventuella länkar till workaround lösningar överst i tråden. Ett annat tips är kanske att i dokumentationen beskriva hur man kan hantera rabatt i fast belopp. 
Foto på Mats H

Mats H

• 202 poäng 100 badge 2x thumb
Hur kan det vara möjligt att jag inte kan ge kunden rabatt i kronor? Inte heller lägga upp en rabattartikel går? Supporten hänvisade att jag skulle skriva om detta här!

This reply was created from a merged topic originally titled
RABATT I KRONOR.
Foto på Anna Svensson

Anna Svensson, Community Manager

• 93,682 poäng 50k badge 2x thumb
Hej!

Jag lägger till din synpunkt i en redan befintlig tråd. På så vis får vår utvecklingsavdelning en bättre översikt.
Tack för dina synpunkter!

Anna
Foto på Carina

Carina

• 222 poäng 100 badge 2x thumb
Jag har också en önskan att få rabatten i kronor i stället för %.
Foto på Magnus

Magnus

• 142 poäng 100 badge 2x thumb
This reply was created from a merged topic originally titled
Rabatt i kronor på varje artikelrad!! Inte bara procentrabatt!! - eEkonomi.

Vi behöver kunna lämna rabatt i kronor på varje artikelrad!! I dagsläget går det bara att rabattera i procent!! Det blir väldigt mycket räknande vid sidan om för att kunna lämna rätt pris på rabatterade varor!!! Ändra snarast tack!!!
Foto på Egen

Egen

• 1,510 poäng 1k badge 2x thumb
Detta borde väl vara en enkel sak att fixa?
Foto på Pacsac

Pacsac, Champion

• 49,100 poäng 20k badge 2x thumb
efterfrågat sedan tidigare
För mig är det oftast avdrag i kr (eller Euro)
Foto på Pernilla Eckervad

Pernilla Eckervad, Fd Anställd

• 2,760 poäng 2k badge 2x thumb
Ja, jag ser att ni är många som har önskat den här förändringen. Vi fortsätter att bevaka tråden och återkommer om/när det är dags för införande. Men tyvärr är inte det här planerat i närmst kommande versioner.
Foto på OlaBjo

OlaBjo

• 152 poäng 100 badge 2x thumb
Jag lägger nu in våra kunder i eEkonomi. Jag saknar att kunna ge en kund rabatt som är registrerad på kunden och kommer med på kundens alla fakturor. Jag har kunder med avtal som skal ha rabatt på hela fakturan. Nu blir det besvärligt att komma ihåg och att skriva på varnenda rad. Inte bra. Denna förändring har mycket stor prioritet för oss.
(Redigerad)
Foto på Karoliina

Karoliina

• 632 poäng 500 badge 2x thumb
Önskar också rabatt i kronor!
Foto på Johan Lundberg

Johan Lundberg

• 120 poäng 100 badge 2x thumb
+1
Foto på Jeanette

Jeanette

• 82 poäng 75 badge 2x thumb

Mycket besvärligt att inte kunna ange rabatt i kr!

Foto på tehmask

tehmask

Vad händer när kommer kr rabatten??
Foto på Mr B

Mr B

• 102 poäng 100 badge 2x thumb
Det här svaret skapades från ett sammanslaget ämne som hette Hej Önskar kunna välja mellan % eller kronor i rabattkolumnen. Det går att göra i....

Hej Önskar kunna välja mellan % eller kronor i rabattkolumnen. Det går att göra i adm 1000 som jag har kört i många år. Är detta på G eller?
Foto på Mats H

Mats H

• 202 poäng 100 badge 2x thumb
Vad är det för mening att öppna mail efter mail med nya inlägg i detta ämne när Visma själva väntar ett år eller mer med att kommentera status, idag fick jag mail igen och hoppades att det nu var fixat men ikke?
Foto på Vbbygg

Vbbygg

• 156 poäng 100 badge 2x thumb
Jag önskar också en så enkel sak som att kunna lägga in en rabatt på tex 5000 kr på en faktura. Om det är vad jag och kunden kommit överens om så ska man ju kunna lägga in det på en faktura så det enkelt ses av kunden.

Dags att fixa detta NU!
Foto på Gunilla Jaltsén

Gunilla Jaltsén, Produktansvarig Marknad Visma eEkonomi

• 3,418 poäng 3k badge 2x thumb
Ja det var länge sedan vi gjorde ett inlägg i denna tråden men vi följer självklart de inlägg som ni gör. Tyvärr har vi ingen lösning för detta ännu. 

//Gunilla
Foto på nbp

nbp

• 72 poäng
Hej Gunnilla!  Detta måste bara hänga på viljan från er att programera om detta , Hur svårt kan det vara 2016.
Foto på tehmask

tehmask

Exakt det är bara ovilja, tar antagligen inte mer än några timmar att göra. Generellt måste man säja att vismas intresse att leverera en färdig produkt är lika med noll
Foto på Vbbygg

Vbbygg

• 156 poäng 100 badge 2x thumb
Vad är det i er kod som gör det omöjligt att lösa detta problem?
Foto på Anders H

Anders H

• 496 poäng 250 badge 2x thumb
Jag vill också ha funktionen att ge rabatt i kr, hemskt irriterande att det ska stå tex 3.38% rabatt!
Ser ju löjligt ut.
Foto på Myes

Myes

• 102 poäng 100 badge 2x thumb
Det här svaret skapades från ett sammanslaget ämne som hette Rabatt på slutsumman.

Jag önskar att man i Visma Eekonomi kan ge kunden rabatt på slutsumman. I nuläget kan jag enbart ge rabatt på enskild artikel och det krånglar till det för mig när jag enbart har rabatt på slutsumman, vilket innebär att jag får sitta och räkna själv och "pyssla" runt problemet. Mvh My
Foto på knopster

knopster

• 514 poäng 500 badge 2x thumb
rabatt i kronor inte procent. tack.
Foto på Gunilla Jaltsén

Gunilla Jaltsén, Produktansvarig Marknad Visma eEkonomi

• 3,418 poäng 3k badge 2x thumb
Hej
Vi har inte glömt  ert önskemål och det är klart att det inte är omöjligt att införa men tyvärr har annat prioriterats före. Vi jobbar hela tiden med förbättringar små som stora. Just nu levererar vi Visma eEkonomi en gång i månaden så jag hoppas att vi kommer se många önskemål uppfyllas framöver.

//Gunilla
Foto på olsv

olsv

Ny funktionalitet varje månad. Det har nu gått 3 år. Det betyder ca 36 releaser utan att få med funktionen. 
Foto på Kalle

Kalle

• 140 poäng 100 badge 2x thumb
Hej, Jag hade verkligen också behövt kunna ange rabatt i kronor och gärna på egen rad. Detta borde vara en enkel sak att implementera i systemet. Tack!
Foto på Nichlas

Nichlas

• 110 poäng 100 badge 2x thumb
+1 behöver också kunna ge radrabatt som ett fast belopp (och ibland procent). Jobbar även som IT-konsult (främst databaser). Säg till om ni behöver hjälp :)
Foto på jsjohan81

jsjohan81

• 216 poäng 100 badge 2x thumb
+1
Jag har samma önskemål som så många andra här; att kunna ge rabatt i kronor istället för i procent.

Den här konversationen är inte längre öppen för kommentarer eller svar.