Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Robert7
UTFORSKARE

Verifikation skapad enligt fakturametoden men använder kontantmetoden - eEkonomi

När jag precis började använda Visma eEkonomi (1,5 månad sedan) så bokförde jag en kundfaktura med fakturametoden. Det skapades därmed en verifikation när jag sparade den (mot 3048/1510). Senare insåg jag att jag använde fel metod och bytte till kontantmetoden bland inställningarna.

När inbetalningen senare gjordes bokfördes den med en valutaförlust, vilket då är fel eftersom jag använder kontantmetoden. Nu blir jag inte klok på hur jag korrigerar misstaget. Hur blir jag av med den bokförda valutaförlusten?
6 SVAR 6
Robert7
UTFORSKARE

Någon på Visma som vet hur jag ska gå till väga tro?
Theodor Ahlström
ANSTÄLLD

Hej Robert,


När du registrerade betalningen så borde det har skapats en händelse under Kassa- och bankhändelser på det konto som du bokade inbetalningen på.

1. I så fall kan du gå till bankhändelsen och välja Ångra matchning - då vänder programmet automatiskt verifikationen som skapades när du bokade inbetalningen första gången vilket skapade valutaförlusten.
2. Om du sedan går in på kundfakturan som du skapade med faktureringsmetoden och väljer Åtgärder - Ångra faktura så skapas en kreditfaktura och de kvittas mot varandra.
3. Du kan sedan skapa din faktura på nytt med bokföringsmetoden. 
4. Gå sedan till Kassa- och bankhändelser och välj din redan skapade bankhändelse där - Matcha - Inbetalning från kundfaktura - och välj din kundfaktura där.

Då ska inbetalningen bokföras utan valutavinst eller förlust eftersom själva verifikationen skapas först när betalningen sker.


Ha en fin dag!
/Theodor

Jag försökte just att göra detta men efter att jag ångrat matchningen och gått till fakturan så ser jag inte att jag kan ångra faktura under åtgärder. 

Hej igen Robert,


Jag missade en sak i mitt förra svar.
Eftersom att du skapade din debetfaktura med faktureringsmetoden så behöver du även skapa din kreditfaktura med faktureringsmetoden. För annars skulle ursprungsverifikationen som skapades när du bokförda fakturan med faktureringsmetoden att ligga kvar och kvittningen skulle enbart bli mellan 1510/1930.


Även fast du inte kan välja Ångra Fakturan så kan du skapa en fristående kreditfaktura som du kan kvitta manuellt mot debetfakturan. Innan du gör detta så bör du dock gå in i Inställningar - Räkenskapsår och IB och ändra tillbaka till faktureringsmetoden tillfälligt. Detta för att det ska bokas upp en omvänd verifikation när du skapar kreditfakturan. Efter att du har bytt tillbaka till faktureringsmetoden kan du:


Gå till din debetfaktura - välja Kopiera - bocka i Kreditfaktura uppe till höger inne på den nya fakturan - bokföra den - och sedan gå in på kreditfakturan - välja Kvitta och kvitta den mot debetfakturan för att nolla det i bokföringen.


Ber om ursäkt att jag missade det i mitt första svar men det är bara att göra denna inställningen innan du kvittar det så ska det stämma för dig. Första steget med att ångra matchningen ska fortfarande ha vänt den första verifikationen som skapades när du bokförde betalningen.


Ha en fin dag!
/Theodor

Jag har upptäckt att jag fortfarande har problem med detta. Trodde jag hade fixat det med hjälp av dina svar tidigare. Nu kommer den felaktiga valutavinsten istället från en kvittning. Med tanke på att jag har 20 verifikationer för denna posten nu (misslyckade försök att få ordning på detta) är jag redo att kasta in handduken.

Finns det någonstans man kan vända sig för att få hjälp med detta över telefon eller screen share?
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej Robert!

Det låter som att det rört ihop sig lite ja. Vi har öppet på vår chatt nu i mellandagarna men från den andra januari har vi öppet både på telefon och chatt.
Välkommen att kontakta oss så ska din fråga redas ut 🙂

Gott nytt år!