Fakturera amortering - Administration

  • 0
  • 1
  • Fråga
  • Uppdaterades för 7 månader sedan
  • Besvarad
  • (Redigerad)
Företaget har sålt en fastighet och köparen har nu en fordran som skall amorteras månadsvis. Ex. 1668 Fordran 2 000 000,00 där 20 000 skall amorteras varje månad (räntan skall justeras vid årets slut) Hur gör jag faktura på detta så att det stämmer mot momsredovisningen? Kan jag göra en ursprungsfaktura med den totala skulden som sen minskas vid varje inbetalning?
Foto på Linda

Linda

  • 330 poäng 250 badge 2x thumb

Publicerades för 7 månader sedan

  • 0
  • 1
Foto på Helen

Helen

  • 494 poäng 250 badge 2x thumb

Varken ränta eller amortering påverkar momsredovisningen.
Foto på Linda

Linda

  • 330 poäng 250 badge 2x thumb
Det har jag koll på men jag skulle vilja fakturera amorteringen varje månad och det är där jag är osäker hur jag gör så att det blir rätt. Revisorn pratade om att jag kunde göra en ursprungsfaktura (bokföringsorder) med totala skulden som sen bokas bort varje inbetalning.
Foto på Annica L

Annica L

  • 970 poäng 500 badge 2x thumb
Fakturera 20 000 momsfritt och motkonto 1668 istället för ett omsättnings/försäljningskonto. Kundfordringar ökar med 20k och fordringsbeloppet på konto 1668 minskas med samma belopp.

Foto på Roffak

Roffak, Champion

  • 27,104 poäng 20k badge 2x thumb
Hej

Det bör framgå av köpeavtalet vid vilket datum fastigheten säljs och på vilket sätt den ska betalas. Köpeskillingen på 2 000 000 bör faktureras i sin helhet på försäljningsdagen så att köparen har ett underlag för att göra en ägarregistrering. Jag utgår då från att äganderätten övergår i samband med försäljningen.

Om jag var som ni skulle jag sedan boka om kundfordran (1510) till konto 1380 Andra långfristiga fordringar och sedan löpande bokföra amorteringarna/betalningarna mot detta konto.

Om betalningssättet (20 000/månad) finns angivet i köpeavtalet behövs inga månadsfakturor.

Räntedebiteringar faktureras när det blir aktuellt och mot gällande intäktskonton.

MVH
Rolf