Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Fakturera gemensamma lokalkostnader - Visma Administration

Vi delar kontorslokal med ett annat företag, båda tjänsteföretag, och ska dela på vissa kostnader. Ska nu fakturera dem för inköp av gemensamt förbrukningsmtrl och lokaltillbehör. På vilket konto ska "intäkten" bokföras och hur ska momsen hanteras?
2 SVAR 2
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej,

I de fall det är du som är betalningsansvarig gentemot leverantören ska det hanteras som en vidarefakturering. Detta innebär att du ska hantera inköpet som ett vanligt inköp och försäljningen ska vara resultatpåverkande.

Jag brukar välja att ha ett 4xxx konto för inköpet och ett 3xxx konto för försäljningen som heter "vidarefakturerade kostander" för att enkelt kunna stämma av att dessa 2 konton har samma saldo (=allt är fakturerat), men det är inte nödvändigt.

Om du är momsredovisningsskyldig ska du lägga på 25% moms på fakturan, oavsett vilken momssats du betalat till leverantören.

//Tina

Fd medlem
Inte tillämpbar

Tack så mycket för hjälpen! En väldigt tydlig förklaring och svar på alla funderingar jag hade. Ett bra tips också för att hålla koll på om allt fakturerats, tack för det 🙂