Fakturera semesterlöneskuld - Lön

  • 0
  • 1
  • Fråga
  • Uppdaterades för 2 år sedan
  • Besvarad
  • (Redigerad)
Arkiverad och stängd

Denna konversation är inte längre öppet för kommentarer eller svar och communityns medlemmar kan inte se det längre.

Jag har fått i uppgift att flytta intjänad och betald semester med tillhörande sociala kostnader för semesterlöneskuld, från gammal ägare till ny ägare av anställda, istället för att betala ut hela slutlönen till dem.
Jag har fått fram beloppen och tänker att den tidigare ägaren bokar kostnaderna på konto "semesterlön" och "sociala.avgifter".
Den nya ägaren bokar intäkterna på konto "upplupen semester" och "upplupna sociala".
Gör jag rätt då? Jag sitter på kvar i båda företagen så jag behöver bara vara överens med mig själv hur jag ska göra..
Ska det vara moms på fakturorna? Det känns inte så eftersom jag inte tänkte använda mig av  mig av vanliga intäktskonton. I så fall blir det konstigt i min värld..
Foto på Kitty

Kitty

  • 570 poäng 500 badge 2x thumb

Publicerades för 2 år sedan

  • 0
  • 1
Foto på mikael pettersson

mikael pettersson

  • 80,652 poäng 50k badge 2x thumb
Ja du kan fakturera semestern som du tänkt. Om köpare och säljare är momsregistrerade blir den delen kostnadsneutral för bägge parter och du kan lägga moms på fakturan och behöver inte beblanda detta med företagsöverlåtelen i övrigt. Om någon av parterna inte är momsregistrerade bör du rådfråga ägarna innan du gör något.

Mikael Pettersson
Foto på Kitty

Kitty

  • 570 poäng 500 badge 2x thumb
Tack!
Båda är momsregistrerade.

Den här konversationen är inte längre öppen för kommentarer eller svar.