Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Separera fakturering på olika konton

Fakturerar på olika konton men när jag skall betala så hamnar allt på ett annat konto -vad gör jag för fel? Har lagt in artikelkontering på de olika kontona, men inte på det konto där allt hamnar. Tack för hjäp.

5 SVAR 5
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej Kari Hjelm,

Du får gärna förklara lite mer hur ditt scenario ser ut och hur du gjort i programmet. Du skriver att du skapat artikelkonteringar med olika konton men att det inte hamnar där sen.
Vi behöver lite mer information för att kunna hjälpa dig på bästa sätt.

Ha det gott!

/Sofia 
Fd medlem
Inte tillämpbar

Jag har fakturerat på 4 olika konton (3013-3014-2390-2391) men när jag registrerar betalning på fakturorna så hamnar allt på D-bankkonto och K-3054. Kan det ha samband med att jag artikelregistrerade 3013-1014-2390-2391 senare än faktureringsdatum? Konto 3054 har jag tidigare använt vid fakturering. Tack för hjälp och svar.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Har någon ett tips på vad som är fel? Tacksam för svar och trevlig helg till alla.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Har nu gjort en testfaktura på ovan nämnda konton (3013-3014-2390 och 2391) men när jag registrerar betalning på fakturorna så hamnar betalningen fortsatt på  D-1930 och K-3054. Kan inte se att det är någon skillnad på konto eller artikelregistreringen på dessa konton. Vad är fel?
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej igen Kari,

Du skriver 2390 - 2391, förmodar att du då vill betala fakturan mot dessa konton istället för mot 1930 som standardhanteringen via fakturan eller kassa- och bankhändelser gör.
Om så är fallet kan du gå till Inställningar - företagsinställningar - bokföringsuppgifter. Bocka där i rutan för Använd manuell betalning av fakturor.
När du bockat i denna rutan och sparat kan du i fortsättningen betala fakturorna via en manuell verifikation (inte via fakturan direkt eller kassa- och bankhändelser).
Gå till Bokföring - Verifikationer - Ny verifikation - Skapa ny. Välj önskat datum, skriv en lämplig beskrivning (du behöver inte välja ett bokföringsförslag).
Plocka upp konto 1510 om det är faktureringsmetoden du använder. Där ligger hela kundfordran uppbokad. Du får då upp en ruta för Faktura. Välj önskad faktura som ska betalas och lägg sedan till kontorader för t.ex 2390/2391. Du betalar nu fakturan mot det kontot istället.
Fakturan som ligger under ex. Försäljning - Kundfakturor - Obetalda kundfakturor kommer nu ha statusen betald.

Det fungerar på samma sätt om du hanterar leverantörsfakturor.

Obs! Det är jätteviktigt att man använder rutan Faktura och plockar upp önskad faktura, annars ligger de kvar som obetalda under respektive rubrik i programmet.


Ha det gott!

/Sofia