Fakturor som är markerade som skickade (utan problem) kommer ej fram till kund - eEkonomi

• 1
  • Problem
  • Uppdaterades för 2 år sedan
  • Löst
  • (Redigerad)
Arkiverad och stängd

Denna konversation är inte längre öppet för kommentarer eller svar och communityns medlemmar kan inte se det längre.

Har just haft en chat-dialog med en av era kundtjänstmedarbetare om ett problem som vi haft de senaste månaderna. Våra kunder får inte VISSA av fakturorna vi mejlar via eEkonomi. Programmet indikerar att fakturan är skickad utan problem (blå plupp). Kunden har inte fått den i sin skräppost och det jag får höra att det är i våra kunders mejl som problemet finns. Det känns inte så rimligt, med tanke på att de ju får de allra flesta fakturorna, samt påminnelserna som klickas iväg via eEkonomi.Jag hoppas att någon på utvecklingsavdelningen kan återkoppla om hur det ligger till med era mejlservrar - det är ju betydligt mer troligt att felet ligger där än hos flertalet av våra kunder.I och med detta så måste jag lägga tid på att skicka påminnelser och undersöka vart den skickade fakturan kan ha tagit vägen (skulle gärna se funktionen "mejla en kopia av kundfakturan" implementerad, då ser jag ju om fakturan kommer fram eller inte)Skickar med en länk till en gammal tråd i ämnet; har ni gjort något åt det som Oscar skrev om SPF-records...??https://forum.vismaspcs.se/visma_spcs... fram emot en lösning på problemet!Ha en fin vårig tisdag!//Mia
Foto på Mia

Mia

• 1,246 poäng 1k badge 2x thumb

Publicerades för 3 år sedan

• 1
Foto på Moa Lundberg

Moa Lundberg, Moderator

• 9,952 poäng 5k badge 2x thumb
Hej Mia!

I eEkonomi finns en funktion som varnar om fakturan inte når din kund. I den här tråden förklarar Nellie hur det fungerar. Inget rött kryss indikerar alltså att mejlet med fakturan har lämnat eEkonomi.

Men trots det dyker det inte upp något rött kryss på fakturorna som inte når dina kunder? Det röda krysset dyker inte alltid upp direkt, utan kan ta ett tag beroende på hur många "led" mejlet med fakturan skickas i. 

Gäller det alla kunder eller är det ett par specifika kunder? Om du testar att skicka fakturorna till din egna mejl-adress, kommer de fram då? Har du någon kund som både fått och inte fått fakturor, alltså att vissa kommer fram och andra inte till en och samma kund?

Fakturan kan absolut hamna i skräpposten, beroende på filter osv. i mejlprogrammet/funktionen som kunderna använder. Därför rekommenderar vi alltid att man kikar där också!

Förstår att en funktion för att mejla en kopia av fakturan hade varit smidigt, det tar jag vidare som ett önskemål.

Återkom gärna med mer information, så kikar vi vidare.

Ha det fint!

/Moa
(Redigerad)
Foto på Mia

Mia

• 1,246 poäng 1k badge 2x thumb
Hej Moa/någon annan!

För att förtydliga:

Kunderna (3-4 stycken) har tidigare fått fakturorna via eEkonomi utan problem. Kollade med två av kunderna om fakturan kunde hamnat i skräpkorgen; det hade den inte. Och nej, programmet genererade inte det röda krysset.

En lösning där jag som er kund kan säkerställa att fakturorna som skickas via er mejlserver faktiskt kommer fram till våra kunder vore eftersträvansvärt. Tror fortfarande att CC-alternativet är den smidigaste lösningen - då kan vi mejla kopian till oss själva och då veta att fakturan de facto gått iväg.
Kanske sitter ni och lurar på en bättre lösning? Vad som helst blir bra, så länge sådana här problem kan undvikas.

Ha en fin påskvecka!

//Mia
Foto på Moa Lundberg

Moa Lundberg, Moderator

Hej igen!

Jag kommer kontakta dig via mejl, då vi gärna fortsätter att felsöka detta. 

Och önskemålet tar jag som sagt vidare till vår utvecklingsavdelning!

Detsamma till dig!

/Moa
Foto på Hedegaard

Hedegaard

• 132 poäng 100 badge 2x thumb
Jag har problemer med att bilagor kommer till kund i efterhand
jag har haft flera kunder som har klagat på att faktura och underlaget inte kommer samtidigt 
Foto på Moa Lundberg

Moa Lundberg, Moderator

Hej!

Är det när du använder funktion Bifoga PDF i programmet, när du skapar en kundfaktura, som det inte fungerar? 

Hur menar du med att det inte kommer samtidigt, får kunden först ett mejl med fakturan och sedan kommer ytterligare ett mejl med PDF-filen?

Återkom gärna mer mer information så kikar vi vidare. Ha det fint!

/Moa
Foto på Hedegaard

Hedegaard

• 132 poäng 100 badge 2x thumb
Ja .
som jag har uppfattad det .
kommer faktura i ett mejl ,
och bilagan i ett separat mejl utan samband med fakturan
Foto på Moa Lundberg

Moa Lundberg, Moderator

Okej!

Märkligt, när jag testar hos mig så hamnar fakturan + bilagor i ett och samma mejl.

Men jag tar kontakt med dig via mejl, så får vi felsöka vidare! :-)

/Moa

Den här konversationen är inte längre öppen för kommentarer eller svar.