Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Fastighetsägare moms och lägenheter

Hej
Här kommer en fråga om moms för oss som hyr ut lägenheter - där man inte har rätt att lyfta momsen för kostnader som hör till hyresgästernas lägenheter.

Vi hade en rökskada i en av våra hyresgästers lägenheter. Städfirman skickade en faktura - med moms - till oss, som vi betalat. Den var på 18765 kr + 4691 kr i moms = 23457 kr inkl moms.
Eftersom det är en hyreslägenhet får vi som fastighetsägare inte lyfta momsen.

Nu ska vi kräva hyresgästens försäkringsbolag på detta. Vilken av följande summor kräver vi försäkringsbolaget på? 
a) 18765 kr + moms 
b) 23457 kr + moms

Om vi kräver dem på a) så förlorar vi ju 4691 kr som vi måste betala till Skatteverket.

Tacksam för svar!
/Annika

1 SVAR 1
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej,

Jag vet inte om jag förstår dig rätt, men eftersom det är en hyreslägenhet som du inte har rätt att lyfta momsen för så får du betala 23 457,- till städfirman och sedan debiterar du försäkringsbolaget 23 457,- inkl moms. Eftersom ni inte har avdragsrätt för moms ska försäkringsbolaget betala er hela beloppet (minus eventuell självrisk) och ni får tillbaka samma belopp som ni har betalt.

Om ni som företag till vissa delar är momsredovisningsskyldiga kan det vara bra att informera försäkringsbolaget om det.

//Tina