Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Fått betalning för faktura från föregående år.

Jag har fått en betalning för en faktura från 2017 nu den 27/2.
Förde in den betalningen via Betalning->Inbetalning och valde fakturan från 2017. Nu när jag vill göra en inbetalningsjournal så anger den att jag ska sätta datum 2017-12-31 och gjorde så men då får jag besked om att det går inte för 2017 är låst. 

Hur gör jag för att få allt rätt? Jag har fler fakturor från 2017 som ligger i rekontra some en kundfodran. Finns faktisk några från 2016 också kvar.
Ska alla tidigare fakturor krediteras så jag endast har kvar de som skickats ut nu i år?

 

Den här innehållet har verifierats och uppdaterats av Visma Spcs 22-06-27

4 SVAR 4
Fd medlem
Inte tillämpbar

Självfallet ska du inte ange 2017-12-31 som inbetalningsdatum. Betalningen ska bokföras på rätt dag. Måste ha varit ett systemfel eller missförstånd.
Sochy_
MEDLEM

Har du fyllt i rätt betalningsdatum?
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej!
Att det står 2017-12-31 kan ju bero på att du har 2017 som aktivt bokföringsår. Byt aktivt bokföringsår till 2018 så borde det lösa problemet. Aktivt bokförings-år hittar du längst ned till höger på ramen till programfönstret, klicka på års-angivelsen så kommer det upp en lista med olika bokförings-år, välj ett år och klicka på det så blir det aktivt bokförings-år.

De gamla fakturorna skall inte krediteras om de skall betalas/är betalda, de ska journalföras som inbetalda när de är det.

Du kan inte göra ändringar på ett stängt bokföringsår utan korrigeringar måste ske på det aktiva bokföringsåret.

Kreditering gör du endast om de inte är betalda och inte skall betalas av någon anledning.

Skriv ut 'ALLA' journaler månadsvis eller efter registrering av inbetalningar/utbetalningar/fakturor/lev fakturor så missar du inte något. Stäm av mot verkligheten.

Stäm av ingående balans för 2018 mot utgående saldon 2017 på kundfordringar/lev-skulder/bank/pg.

//rg
Fd medlem
Inte tillämpbar

Tack för alla förslag på felorsak! 
Hittade felet som bestod av att en faktura hade angetts som kontant betald i slutet av december men ingen betaljournalen hade körts efter den registreringen och därmed var den inte bokförd. Miss av mig! 
Trots det så kunde jag inte se några fel i bokföringen så 2017 låstes inför revisionen dock så gjorde jag inte som Lillroffe förslog gällande avstämning av kundfodringar och att alla inbetalning hade ett journalnummer, för då hade det troligtvis hittats.

Justerade betaldatum till 1/1 2018 och kunde då göra en journal för januari.

Det vi hanterar som fakturor är medlemsavgifter och om man väljer att inte vara medlem så ska ju fakturorna krediteras men det brukar jag göra efter nyår dvs på det nya året. 
Anledning är att när de nya medlemsavgifterna skickas som fakturor går de bara till de som finns som betalda. 
Istället för att kreditera alla obetalda i år kontaktade jag några av de som inte betalt föregående år för det kändes som några missat betalning och fick då in några betalningar för 2017 nu på 2018. 

Tyckte också det verkade rätt att bokföring sker när det betalas men blev osäker när det var första gången jag gjorde detta i programmet och jag inte kunde göra en inbetalningsjournal för januari.
Är ju endast lekman och detta med journaler är lite komplicerat och har en del mer att lära för att känna mig helt trygg.