Överföring av flera bokföringsunderlag Lön-Administraion

• 0
  • 2
  • Fråga
  • Uppdaterades för 5 år sedan
  • Besvarad
  • (Redigerad)
Arkiverad och stängd

Denna konversation är inte längre öppet för kommentarer eller svar och communityns medlemmar kan inte se det längre.

Hej,

Jag har automatisk överföring av bokföringsunderlag från Lön 600 till Admin 1000. Om jag t ex gör en extra lön (eller - gud förbjude - ligger efter med bokföringen) kan jag inte läsa in det nya bokföringsunderlaget innan jag har bokfört det tidigare i Admin. Det står att den kommer skriva över det gamla underlaget. Detta är väl någon inställningsfråga gissar jag, men jag hittar ingen lösning.
Någon som har en idé?

//Tina
Foto på Tina H

Tina H, Champion

• 34,698 poäng 20k badge 2x thumb

Publicerades för 6 år sedan

• 0
  • 2
Foto på Per Nyquist

Per Nyquist, Moderator

• 43,442 poäng 20k badge 2x thumb
Hej!

När du skapar sie-fil i löneprogrammet sparas den alltid med samma filnamn (Lön.si). Det innebär att tidigare fil skrivs över när man sparar en ny i samma mapp. Den enda lösningen jag kan tänka mig blir att ta en "omväg" och spara filen i en annan mapp än den ordinarie. Under Arkiv - Företagsunderhåll - Företagsinställningar - Import/Export ser du vilken mapp filen sparas i. Där kan du exempelvis skapa en undermapp till den som står angiven. Därefter skapar du filen till den nya mappen och läser in den manuellt i Administration. Efter exporten av sie-fil för din extra lönekörning kan du gå in i företagsinställningarna igen och ändra tillbaka sökvägen.
Foto på Tina H

Tina H, Champion

Hej,

Tack för svar, men inte riktigt det svar jag önskade. Då känns det som att det är lättare att låta den extra lönekörningen ligga kvar oskapad i Lön tills man läst in den ordinarie.
Kan man tänka sig att föreslå utvecklingsavdelningen att man istället sparar lönefilerna med ett unikt namn (datum t ex), så att man kan ha fler filer "i kö"?!

//Tina
Foto på Tobias Runesson

Tobias Runesson, Fd Testledare - Visma Lön

• 5,996 poäng 5k badge 2x thumb
Hej!

Rent spontant om jag tänker på vägar för att lösa detta så är ett alternativ som du skrev, att ge filen ett unikt namn exempelvis innehållandes datum. Ett annat skulle kunna vara att fylla på den befintliga filen med ytterligare en verifikation.

Skulle båda de kännas ok?

Tack, och vi tar med oss önskemålet till framtida versioner.
Foto på Tina H

Tina H, Champion

För min del känns det första alternativet som det enda. Om filen fylls på med flera verifikationer och man sedan importerar den finns väl risken att man får en lönekörning i fel period? Plus att man väl får dem efter varandra i ver nr ordning trots att det kanske är 10 dagar emellan.
Om man får välja skulle det vara bra om datumet man ser är datum för lönekörning och inte som i dag, datum när filen har skapats.

Tack för positiv respons och Glad Påsk!
Foto på Tobias Runesson

Tobias Runesson, Fd Testledare - Visma Lön

• 5,996 poäng 5k badge 2x thumb
Ja, verifikationerna skulle väl i alla fall hamna efter varandra i ver nr ordningen om det fylls på - så det är kanske inte optimalt.

Tack för svaret och Glad Påsk! :)
Foto på Lina A

Lina A

• 382 poäng 250 badge 2x thumb
Har precis samma problem. Får alltid vänta på att bokföringsavdelingen har kommit ikapp innan jag kan köra lönen. osmidigt.
Foto på Tina H

Tina H, Champion

Hej,

Detta måste ju vara ett problem som många har, så bra om den här tråden får lite fart :). Är det en väldigt stor sak att lösa detta?

//Tina

Foto på KenArd

KenArd, Champion

• 48,276 poäng 20k badge 2x thumb
Hello,
Ett alternativ är att ni skapar en verifikationsserie för lönerna då kan ni läsa in dom utan att behöva vänta på att övrig bokföring är i fas.(Dom lever sitt eget liv) Det går att styra SIE-filen till en ver.serie som default i företagsinställningar enligt nedan:

MVH

Kenneth
Foto på Tina H

Tina H, Champion

Hej KenArd,

Jag har lite svårt att förstå hur en egen verifikationsserie skulle göra att man kan ha flera oinlästa lönekörningar. Menar du att det blir en egen bokföringsfil för varje lönekörnng också, eller hur fungerar det?

//Tina  

Foto på KenArd

KenArd, Champion

Hej,
Jag kanske missförstod problemet..
Men med en egen ver.serie behöver ju inte lönefilerna ligga på kö. Man importerar dom direkt eftersom dom "lever" i en egen serie och då inte är påverkade av datum i andra verifikationer.
Om serien te.x heter F "Löner" så blir det ju bara löneverifikationer när man sorterar:

F1 - 25/4 Lönekörning april
F2 - 29/4 Extra lön april
F3 - 25/5 Lönekörning maj
F4 - osv.

Kenneth
Foto på Tina H

Tina H, Champion

Aha, då förstår jag hur du menar. Det är absolut ett steg i rätt riktning. Men jag måste ju ändå läsa in den gamla lönekörningen innan jag kan avsluta en ny och detta vill jag helst slippa.

Vismagänget - jag önskar fortfarande möjlighet att spara flera lönefiler utan att läsa in dem. Framförallt önskar jag ha löneutbetalningsdag som datum i filen och inte datum när jag skapar filen som det är idag.

//Tina

Foto på KenArd

KenArd, Champion

Hej Tina
Det är utbetalningsdatumet som styr vilket bokf.datum det blir.

Kenneth
Foto på Tina H

Tina H, Champion

Hej,

Jo, men det är filens skapandedatum som syns när den ligger för inläsning i Admin och det är där jag skulle vilja se bokf datum istället.

//Tina

Foto på KenArd

KenArd, Champion

Ah förstår. När du skapar filen kan du ju samtidigt öppna mappen och dra in den i en mapp som heter extralön. Ingen Big deal i väntan på att det blir en bra permanent lösning snart...;)

Kenneth
Foto på Tina H

Tina H, Champion

Haha, nu har vi hamnat utanför mina kunskapsramar. Jag nöjer mig med en nu ver-serie tills vi får en permanent lösning :)

Trevlig helg och tack för hjälpen!

Den här konversationen är inte längre öppen för kommentarer eller svar.