Fakturering via mail samtidigt som en kopia sparas som PDF eller skrivs ut - Administration

• 104
  • Idé
  • Uppdaterades för 5 år sedan
  • Genomförda
  • (Redigerad)
Arkiverad och stängd

Denna konversation är inte längre öppet för kommentarer eller svar och communityns medlemmar kan inte se det längre.

Ett val att vi fakturering via Epost även arkivera fakturorna som enskilda PDF fakturor på lokal disk. Även vid fakturering till PDF fil ett val för att spara dem som enskilda PDF:er
Foto på jonashagberg

jonashagberg

• 1,100 poäng 1k badge 2x thumb

Publicerades för 7 år sedan

• 104
Foto på Kersti

Kersti

• 294 poäng 250 badge 2x thumb
This reply was created from a merged topic originally titled
Utskrift att faktura kopia för eget bruk då faktura skickas med email till kund.

När jag fakturerar och skickar fakturan direkt via email till kund vill jag samtidigt få möjlighet att välja och skriva ut faktura kopior för eget bruk.
Idag får jag fakturera i 2 moment vilket blir tidskrävande
Foto på Anna Svensson

Anna Svensson, Community Manager

• 93,066 poäng 50k badge 2x thumb
Hej!

Jag slår ihop din idé med en tidigare så får vi allt på samma ställe.
/Anna
Foto på Stefan Manfredsson

Stefan Manfredsson

• 80 poäng 75 badge 2x thumb
Hej!

Jag har en liten bättre lösning på ovanstående problem! Jag skickar idag alla fakturor via mail! Jag har skapat en ny fakturamall (kopia på orginalet som går via e-mail) och kallar den "Extra _faktura_kopia". Sen lägger man upp den ,så får man en ny "ruta" nertill i fakturafliken som heter " Extra _faktura_kopia". När man tar utskrft i menyn väljer man Extra... och så kommer det en bock i rutan nertill.
Då får man en kvittens att man skrivit ut en kopia!
Givetvis väljer man bara en kopia på denna mall så slipper man extra kopior.
Med mitt upplägg klickar man 1 gång på e-post-symbolen och en gång i menyn utskrift så är allt utskrivet! Hoppas detta kan underlätta lite tills funktionen finns i programmet!

// Stefan Hestra Teknik AB

Ps kör fortfarande gamla versionen så jag vet inte om detta fungerar med 2013.
Foto på Anna Svensson

Tack för ett bra förslag till tillfällig lösning!
Det fungerar lika bra i version 2013.

/Anna
Foto på RobertP

RobertP

• 82 poäng 75 badge 2x thumb
Hej,
Kan bara instämma med de flesta här.
Det känns väldigt illa att denna funktion inte är på plats ännu.
Jag pratade med supporten för flera år sedan och tog upp detta och då vi körde med en jättegammal version av 1000 så kände jag inte att det fanns orsak till att uppgradera programvaran om inte denna funktion hade fixats.
Nu har vi ändå uppgraderat och funktionen är fortfarande inte på plats.
För vår del går det inte att köra som t.ex Stefan här ovan föreslog (som iof var en vettig lösning om allt skickas via mail och att man drar en faktura i taget. Vi brukar skriva alla fakturor först och sedan välja utskrift fakturor. Om då, låt säga, hälften går mot email så blir det extremt bökigt).
Hoppas verkligen att detta byggs in i mjukvaran.
Det känns väldigt konstigt att detta inte funkar ännu trots påpekande för flera år sedan och halvt löfte om att det skulle ordnas. Borde vara en smal sak att fixa en liten klickruta med "fakturakopia utskrift vid email".
/Robert
Foto på Christine

Christine

• 332 poäng 250 badge 2x thumb
Kundfaktura via epost och brev.

Hej, jag skulle gärna vilja att det går att välja hur många kundfakturakopior man ska få ut beroende på hur kunden vill ha sin faktura. Några av våra kunder vill ha faktura via mail och några via post. Problemet är att jag vill ha en kopia kvar hos mig att sätta med fakturaunderlaget men när jag skickar via mail och sedan skriver ut så får jag 2 kopior även på de jag redan mailat. Det blir mycket papper som måste slängas när vi skriver ca 100 fakturor i veckan och ca 2/3 vill ha e-faktura. Hoppas att detta går att utveckla på något sätt =)
Jag önskar även det fanns ett lättare sätt att skilja på vilka fakturor som gått med mail och vilka som gått med post när jag skriver ut dem. T.ex. att de som skickas med e-post och sedan skrivs ut märks med E-FAKTURA, så man inte råkar skicka en med vanliga posten också.
Foto på Anna Svensson

Hej!

Liknande synpunkter och förslag har kommit tidigare i vårt forum. Det är vår populäraste idé och du kan se vad produktansvariga Helene har svarat i tråden.

Jag slår ihop dem, så får vi allt samlat på samma ställe.
/Anna
Foto på Bohlin Office

Bohlin Office

• 576 poäng 500 badge 2x thumb
Det är över ett år sedan detta önskemål dök upp, och ett antal gånger har ni från Visma bekräftat att det är ett av de mest angelägna önskemålen. Ändå har denna funktion inte lagts till i programmet. Hur svårt kan det egentligen vara?
Foto på Karin

Karin

• 118 poäng 100 badge 2x thumb
Instämmer helt med Bohlin Office"Hur svårt kan det egentligen vara?" Detta är en funktion som skulle underlätta så otroligt mycket !
Foto på Helene Struthers

Helene Struthers, Product Manager

• 46,980 poäng 20k badge 2x thumb
Hej på er, den här inställningen kommer med i nästa version av programmet som kommer under våren.
Foto på LG

LG

• 508 poäng 500 badge 2x thumb
Varför inte använda funktionen "Extra fakturadokument"?
Vi går så, och när vi fakturerat (vissa skickade som mail, andra som brev) så skriver jag ut samtliga fakturor till EN PDF-fil. Man kan ju dessutom enkelt ändra i den extra fakturamallen så det står "Fakturakopia" på dessa utskrifter.
Foto på Lena_W

Lena_W

• 260 poäng 250 badge 2x thumb
Nyfiken fråga från en okunnig: varför vill ni spara ner som PDF när ni skickat?
När jag mailat, så kommer fakturan bokföras så snart journalen är utskriven, så man behöver ju inte ha fakturan som bokföringsunderlag.
Foto på LG

LG

• 508 poäng 500 badge 2x thumb
Om jag förstått bokföringslagen rätt, så säger den att man måste kunna ta fram underlaget under de påföljande sju åren. Så länge som man har Visma Administration så kan du självklart skriva ut fakturan, men om:
- Du byter system
- Rensar historiken och inte sparar en kopia på företaget
- eller liknande, så då kan det vara bra med en PDF.
Foto på Stefan Grahn

Stefan Grahn

• 94 poäng 75 badge 2x thumb
Kopia på utskriven pdf-faktura.

Varför kommer det automatiskt en kopia när man skickat en faktura i PDF-format? Detta skulle underlätta väldigt mycket för alla!
Foto på Anna Svensson

Hej!
Jag bifogar ditt inlägg till tråden där detta diskuteras.
/Anna
Foto på Ideriket

Ideriket

• 166 poäng 100 badge 2x thumb
Har slutat helt med papperskopiorna, de tar bara massa pärmplats!
Men att ha en till knapp i det lilla fönstret Fakturautsrkifter där de (hmm)normala fakturorna, kontantnotorna osv fick sällskap av "skriv ut som mail" (vilket man borde kunna kryssa i när man skapar fakurorna) hade varit guld!

En mailfunktion där man inte måste "Skriva något" i varje mail utan det bara var en automatisk mall med fakturan som pdf och en hälsning i stil med Här kommer din faktura...
Foto på Annica

Annica

• 5,882 poäng 5k badge 2x thumb
Visma löneprogram klara av att skriva ut lönespec-kopia på papper när man mailar specen till de anställda. Varför är det så svårt att få till det i Admin för fakturor då? Tekniken har ni ju.
Foto på Helene Struthers

Ideriket, jag blir nyfiken på om du känner till följande funktioner:
På kunden (flik 3 Sms/epost) kan du ställa in vilka dokument du vill att de ska få på e-post. Då påminner programmet om det när du väljer att skriva ut fakturan eller ett intervall av fakturor. Om du dessutom kryssar i E-post: Skickas utan att öppnas för redigering så skickas de automatiskt med en standardtext.

Annica, inställningen kommer med i nästa version av programmet som kommer under våren. :)
Foto på Gunilla

Gunilla

• 304 poäng 250 badge 2x thumb
Foto på Yvonne

Yvonne

• 288 poäng 250 badge 2x thumb
Det vore dessutom bra om företagets kontaktuppgifterna kom med när man skickar offert, ordererkännande och faktura via email.
D.v.s. Samma kontaktuppgifter som man skriver in i mailprogrammet under signatur.
Önskvärt vore också om man kunde välja mailprogram
Foto på Susanne Blomgren

Susanne Blomgren

• 134 poäng 100 badge 2x thumb
Papperskopia på email fakturor.

Önskar papperskopia på fakturorna man skickar med email, det fungerar ju på EDI varför inte när man skickar email? Skriver man ut 50 fakturor åt gången måste man gå tillbaks och gå igenom vilka man inte fått kopior på.
Hls Susanne
Foto på EDN

EDN

• 102 poäng 100 badge 2x thumb
Fakturakopia när man skickar pdf faktura - Administration.

́Hej gällande visma administration 1000.
Några av våra kunder vill ha pdf faktura och detta har vi ställt in i vårt program men vi önskar samtidigt som vi mailar kunden ha en papperskopia utskriven.
Jag har fått veta att detta ännu inte finns men vi önskar att få detta inom kort eftersom det är fler och fler som önskar få det via mail.
När kommer detta att finnas??
Foto på Helene Struthers

Hej och tack för ytterligare input!

Inom kort kommer vi visa alla nyheterna i versionen som blir tillgänglig nu innan sommaren, så håll utkik på Min sida och här på forumet den kommande tiden. Nu dröjer det inte länge innan den här inställningen finns i programmet.
Foto på Helene Struthers

Officiellt svar
Hej igen!

Inställningen för hur egna kopior ska sparas/skrivas ut kommer ni hitta i Företagsinställningarna - Mallar. Där finns möjlighet att ange hur många egna kopior man vill ha per dokumenttyp och om de ska skrivas ut på skrivaren eller sparas som PDF.

Version 2014.0 kommer finnas tillgänglig innan sommaren och på www.vismaspcs.se/adminnyheter har vi samlat all info om nyheterna, så gå gärna in där och kika.

Tack för ert engagemang!

Den här konversationen är inte längre öppen för kommentarer eller svar.