Skriva ut journaler på nytt - Administration

• 12
  • Idé
  • Uppdaterades för 1 år sedan
  • Inte planerade
  • (Redigerad)
Jag undrar varför ni hindrar möjligheten att skriva ut en fakturajournal flera gånger. Jag hade tittat på en fakturajournal på bildskärm och gjorde sedan om det för att skriva ut som pdf men råkade istället välja fil vilket medförde att det blev en textfil som inte ser riktigt korrekt ut. Om jag sedan går via Arbeta med - Bokföring - Gamla journaler så ser den inte alls ut som den gjorde från början. Hade varit väldigt mycket enklare ifall man kunde få skriva ut den igen som man kan i andra affärssystem.
Foto på Markus

Markus

• 324 poäng 250 badge 2x thumb

Publicerades för 6 år sedan

• 12
Foto på Helene Struthers

Helene Struthers, Product Manager

• 46,870 poäng 20k badge 2x thumb
Officiellt svar
Hej Markus,

Tack för din synpunkt. Vi har fått en del synpunkter på detta tidigare och håller med att det skulle vara användbart och underlätta i vissa lägen om det gick att skriva ut journalen igen, efter att utskriften godkänts.

Vi tittar på olika lösningar men kan i dagsläget inte ge några garantier för om eller när den möjligheten finns.
Foto på Tina

Tina

• 608 poäng 500 badge 2x thumb
Måste hålla med . jag har vid flera tillfällen varit med om att jag behövt skriva ut journalen igen ....
Foto på Lotta

Lotta

• 832 poäng 500 badge 2x thumb
This reply was created from a merged topic originally titled
Kasst vid utskrift av gamla journaler - Administration.

Vid utskrift av gamla fakturajournaler och detta gäller både kund & leverantör, får man i nuläget ut en kopia, där konto och summor ej är sammanställda, tidsödande som tusan att få det att stämma (levfakt journal är oftast på minst 8 sidor och kanske 25 olika konto) Snälla supporten fixa så att det går att skriva ut sammanställda kopior
Vänligen Lotta
Foto på Lotta

Lotta

Jag hoppas att det blir mer än några synpunker, och att ni åtgärdar problemet
Foto på Lenasekonomi

Lenasekonomi

• 1,820 poäng 1k badge 2x thumb
Skriva ut gamla journaler - Administration.

Varför går det inte att skriva ut en gammal journal så att den ser ut som den gjorde i orginalutskriften? Jag lyckas i alla fall inte med det. Ska man leta ett fel t ex så är den nya utskriften man tar ut väldigt jobbig.
Foto på Lenasekonomi

Lenasekonomi

Men så bra, för här är det ju miljoner lösningar på problemet!! Om nu flera upplever det här problemet så kanske man skulle försöka titta på det, verkar ju inte ha hänt nåt på över ett halvår. Men nya knappar och annorlunda menyer har vi ju istället!

Ännu mer irriterad än förut! :-(
Foto på Helene Struthers

Hej! Jag förstår att en saknad funktion kan bli ett irritationsmoment. Vi jobbar ständigt på att förverkliga önskemål från användarna och det är egentligen bara tiden som sätter gränser.

Vi får otroligt mycket synpunkter och förslag på förbättringar och till nästa version fokuserar vi på de önskemål som är framröstade här på forumet. Samtidigt försöker vi förverkliga små önskemål som kan göra stor skillnad för många.

Hade detta varit en liten åtgärd hade det inte varit något snack om saken. Jag håller helt med att möjligheten bör finnas. De alternativ som vi tittat på är dock lite större att lösa och av den anledningen behöver vi prioritera tiden utifrån alla andra efterfrågade funktioner.
Foto på Dorota

Dorota

• 80 poäng 75 badge 2x thumb
Hej, missat skriva ut en faktura journal i pdf, det blev excel-fil istället. En ny utskrift på gammalt journal i original format vore super. Hoppas att detta blir av även om detta inte är prioriterat just nu. Med vänlig hälsning Dorota
Foto på Rogers

Rogers

• 124 poäng 100 badge 2x thumb
Att kunna skriva ut fakturajournalen MED bokföringsunderlaget i originalutskrift borde vara med i nästa version!
Foto på Emelie

Emelie

• 912 poäng 500 badge 2x thumb
Den här möjligheten saknas verkligen! Min skrivare "tuggade sönder" en journal och jag var tvungen att skriva ut en kopia. Den ser ju inte alls likadan ut och om man vill gå tillbaka i journalen och titta så är det väldigt svårt att hitta...
Foto på NisseC

NisseC

• 478 poäng 250 badge 2x thumb
Journalutskrifter.

Om jag godkänt journaler, får sedan pappers slut och råkar stänga av skrivaren i hastigheten så försvinner en del av utskriften.
Kan jag på något vis få tillbaka möjligheten att skriva ut journalerna med bokföringsorder?
Foto på Jan Wester

Jan Wester

• 1,730 poäng 1k badge 2x thumb
Håller med! 

Det blir ett himla slöseri med papper och ett konstigt verifikat med en tjock lunta att sätta in i pärmen varje gång det strular till sig med skrivaren. 

Med automatisk överföring till bokföringen slipper man ju i alla fall att knappa in varje händelse för sig - stackars dem som måste göra det också! 

Kanske värt att försöka ha som rutin att skriva ut på pdf så länge inna ni fixar till detta. 

Som användare är det ju lite svårt o fatta vad som är så svårt - men en variant skulle ju kunna vara att man har ett utskriftsval som skriver ut både på pdf och skrivare samtidigt. Kanske lättare för er att ordna? Då kan man ju hitta sin pdf när det strular till sig. 

Hälsningar
/Janne
Foto på Lotta

Lotta

Tyvärr verkar VISMA strunta helt och hållet i vad vi kunder har för önskemål på förbättringar, denna tråd startade för 4 år sen och de har fortfarande inte viljan att lösa detta, tragiskt.....
Foto på NisseC

NisseC

• 478 poäng 250 badge 2x thumb
Tyvärr det som du skriver. Jag har också skrivit om andra problem som vi upplevt sedan 90 talet utan att, som jag ser det, fixa till enkla problem. Vi väljer att byta system. Finns många andra bra alternativ.
Foto på Helene Struthers

Hej på er & tack för ytterligare input!

Parallellt med den här frågan finns önskemål från många att slippa skriva ut/spara journalerna helt och hållet. Eftersom det inte är krav rent bokföringsmässigt att skriva ut eller ens spara journalen/bokföringsunderlaget väljer också fler och fler att gå ifrån rutinerna med att arkivera eller sätta i dessa underlag "pärmen".

Ytterligare önskemål som växer är att alla eller vissa typer av händelser ska bokföras med automatik direkt när de sparas i reskontran, som det fungerar i många andra ekonomisystem idag. Hanteringen av journaler i Visma Administration är alltså något som diskuteras flitigt och det finns väldigt olika åsikter i frågan. 

I och med att det finns väldigt olika förväntningar och mycket synpunkter på det här området vill vi ta ett helhetsgrepp om det till framtida versioner. Vi håller med i väldigt många av de här önskemålen och ser tydligt att vi kan både effektivisera och förenkla med väl valda förändringar och valmöjligheter. Frågan diskuteras i följande tråd: https://forum.vismaspcs.se/visma_spcs/topics/f680t10dkn78j?utm_source=notification&utm_medium=em...

Jag ska tillägga att önskemålen att slippa journalföringen/utskrifterna kommer vara väldigt avgörande i hur vi ser på hanteringen i programmet på sikt men vi har full förståelse för att behovet/viljan att skriva ut eller arkivera underlagen kommer finnas kvar bland väldigt många användare. Vi har alltså inte för avsikt att helt ta bort det alternativet. När vi ser över hanteringen i sin helhet kommer vi ta diskutera era synpunkter på att få ut en kopia av underlaget i efterhand.  
Foto på Lenasekonomi

Lenasekonomi

Just idag, med moms och deklarationer kan jag säga att jag svär både ve och förbannelse över den här journalfunktionen som är den mest ogenomtänkta som någonsin implementerats i ett redovisningsprogram. Av olika anledningar kan jag inte automatbokföra fakturajournalen, och glömde såklart att bocka ur när jag skulle ta ut övriga journaler. Så nu, när jag nästan inte har något annat att göra (ironi!!!!) får jag handknacka alla journaler eftersom man inte kan ångra dem. Såna här dagar man överväger att byta alla program till något annat än Visma spcs..... 

Och sen det här eminenta forumet där inloggningen är fullständigt obegriplig..... Användarvänligt? Inte en sekund!
Foto på Lotta

Lotta

Denna tråden startade för ca 5 år sen, och ändå har inte VISMA tatt till sig våra önskemål...mer än att de tackar för input och lägger till det i tråden

Vid utskrift av gamla fakturajournaler och detta gäller både kund & leverantör, får man i nuläget ut en kopia, där konto och summor ej är sammanställda, tidsödande som tusan att få det att stämma (levfakt journal är oftast på minst 8-12 sidor och kanske 25-30 olika konto)

Fixa så att det går att skriva ut sammanställda kopior 
Foto på Lenasekonomi

Lenasekonomi

Man kan lätt få för sig att slutanvändaren ligger långt ner på prioriteringslistan hos Visma - märkligt nog, för vem är det som betalar licenser...?? Jo, slutanvändaren. Som får sitta och jobba extra för att det här inte ens är på planeringsstadiet hos Visma.
Foto på Helene Struthers

Hej!

Tack för ytterligare kommentarer i diskussionen. Förstår att ni gärna vill ha en uppdatering i frågan. 

Under 2018 är detta inte med i planeringen. Vi förstår att det är frustrerande för er idag men bland alla förbättringsförslag vi har på bordet kan vi urskilja ett antal ändringar som skulle gynna ett större antal kunder, och då är det dem vi vill fokusera på i första hand. 
Foto på Lotta

Lotta

Hej!
De verkar inte som VISMA förstår eller vill förstå vilket problem och merarbete detta orsakar för oss kunder.

Alltså hur svårt kan de va???

Denna tråden startade för ca 5 år sen, och ändå har inte VISMA tatt till sig våra önskemål...mer än att de tackar för input och lägger till det i tråden

Vid återutskrift av "gamla" fakturajournaler och detta gäller både kund & leverantör, får man i nuläget ut en kopia, där konto och summor ej är sammanställda, tidsödande som tusan att få det att stämma (levfakt journal är oftast på minst 8-12 sidor och kanske 25-30 olika konto) 

Fixa så att det går att skriva ut sammanställda kopior