Fel belopp angivet på lev.faktura samt konto 1930 men rätt betalt till kund - Administration

• 0
  • 1
  • Fråga
  • Uppdaterades för 1 år sedan
  • Besvarad
  • (Redigerad)

Har reggat fel belopp på en levfakt  (momsen berörs ej)  5611 37403,85 Kredit 2440 38166,kr. Utb reggad med felaktigt belopp dvs 2440/1930 38166, Har betalt in rätt belopp till kunden 3811, Journaler har skrivits ut på samtliga. Skall nu rätta beloppet med diffen 34355 kr

Förutom att konto 1930 blir debet  34355 kr men sedan ............

Foto på gunsan

gunsan

• 204 poäng 100 badge 2x thumb
  • förvirrad

Publicerades för 1 år sedan

• 0
  • 1
Foto på Khedron Wilk

Khedron Wilk, Champion

• 15,102 poäng 10k badge 2x thumb
Jag skulle nog helt nolla/vända de berörda raderna på utbetalningsverifkationen och sedan lägga till nya rader med rätt värden. Allra helst direkt på just det verifikat som avser utbetalningen, i andra hand som ändringsverifkat med samma datum. På så sätt slipper du senare eventuellt försöka jaga någon form av differens utan kan istället hela tiden arbeta med exakt rätt siffror/summor/saldon.

Det vill säga, bry dig inte om att hantera just diffen på 34355 kr specifikt, nollställ istället och lägg in rätt summor. 
(Redigerad)
Foto på Khedron Wilk

Khedron Wilk, Champion

• 15,102 poäng 10k badge 2x thumb
Tur förresten att kunden fick rätt belopp! Alltid skönt när man kan hålla sin små missar inom de egan väggarna. :-)
Foto på gunsan

gunsan

• 204 poäng 100 badge 2x thumb
Tackar det var så jag tänkte men jag försökte att ta tillbaka bara diffen men det upp att beloppet saknas i reskontran