Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Fel belopp i kreditfaktura - eEkonomi

Har bokfört en kreditfaktura med fel belopp, trodde jag kundegöra en korrigeringsverifikation för att få bort den. Innan jag märkte att detblev galet så skapade jag en ny verifikation med det rätta beloppet som jagkvittade med leverantörsfakturan.

Men kreditfakturan ligger kvar och det finns ingen leverantörsfakturaatt kvitta mot.

Hur löser jag det här?

Vet nu hur jag borde ha gjort från början...
2 SVAR 2
Fd medlem
Inte tillämpbar


Är kreditfakturan journalförd? om inte så kan du ändra på fakturan, annars får man skapa en likadan med som debetfaktura och sen kvitta dessa mot varandra.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej Stefan81!

Om en leverantörsfaktura är fel kan du klicka på Åtgärder - Ångra faktura. Om du redan valt att lägga en betalning på fakturan behöver du skapa en motsvarande debet till krediten (eller tvärt om för er som har felaktiga debetfakturor) och lägga betalning på samma datum. Då kvittas fakturorna i bokföringen. Har du inte gjort en betalning på fakturan men ändå inte har valet ångra kan du skapa en debet och sedan kvitta mot krediten som Birgitta skrev ovan. 

I detta fallet vill jag rekommendera att du kontrollerar så att din bokföring stämmer också. Detta då du gjort både fakturor i fakturadelen och sedan manuella verifikationer.

Birgitta - i eEkonomi jobbar man med att fakturorna  bokförs direkt, inte journalföring. Detta hanteras i Visma Administration 🙂

Ha en trevlig dag! 

/Sofia