Fel bokföringsdatum - eEkonomi

  • 0
  • 1
  • Fråga
  • Uppdaterades för 2 år sedan
  • Besvarad
  • (Redigerad)
Arkiverad och stängd

Denna konversation är inte längre öppet för kommentarer eller svar och communityns medlemmar kan inte se det längre.

Jag har råkat göra en manuell verifikation med datumet 2017-08-28. Det skulle ha varit 2017-07-28. Hur ändrar jag datumet i Visma eEkonomi? Det verkar som om man kan göra nästan vilka ändringar som helst – utom datumet! Det felaktiga datumet har gjort att bokföringen hamnat i Kassa- och bankhändelser istället för Bokföring. Och hur jag än försöker att lyssna till Nellie som i filmen visar hur man kan ändra/ta bort en verifikation, så ger hon ingen lösning på just mitt problem. Jag kan inte ens ta bort verifikationen! Kan någon hjälpa mig?
Foto på Alingo

Alingo

  • 1,126 poäng 1k badge 2x thumb
  • frustrerad!

Publicerades för 2 år sedan

  • 0
  • 1
Foto på Susan Åklundh

Susan Åklundh, Fd Moderator

  • 15,664 poäng 10k badge 2x thumb
Hej Alingo,

När du skapat en manuell verifikation går den inte att Ångra eller ta bort och som du själv upptäckt går det heller inte att enbart ändra datumet.

Du får skapa en korrigeringsverifikation som tar bort den felaktiga och sedan skapa en ny på rätt datum.
För att skapa en korrigeringsverifikation går du in under Bokföring - Verifikationer - letar upp verifikationen och markerar den - välj Åtgärder - Skapa korrigeringsverifikation - sätt markering i rutan Korrigera till vänster om samtliga konto - Bokför. Denna verifikation tar ut den första och saldot blir noll.
Skapa sedan en ny identisk verifikation med rätt Datum.

Ha en fin helg
/Susan
Foto på Alingo

Alingo

  • 1,126 poäng 1k badge 2x thumb
Tack Susan!
Verifikationen har dock inte hamnat under "Bokföring"! Den hamnade under Kassa- och Bankhändelser. Spelar det någon roll?
Foto på Susan Åklundh

Susan Åklundh, Fd Moderator

  • 15,664 poäng 10k badge 2x thumb
Hej igen,

Då missförstod jag din fråga:) Tog för givet att du skapat den under Bokföring - Verifikationer.

Har du lagt upp händelsen under Kassa- och bankhändelser ska du kunna Ångra den och sedan kunna ändra datumet. (Funkar dock inte om du har bankkoppling)
Om du markerar händelsen får du fram en knapp som heter Ångra matchning om du klickar på den vänds verifikationen som tidigare skapats - tryck sedan på Ändra bankhändelse - då kan du ändra datumet till det rätta - Spara och sedan Matcha på nytt

Ha en fin dag och återkom om du inte får ihop det
/Susan
Foto på Alingo

Alingo

  • 1,126 poäng 1k badge 2x thumb
Nej då, du fattade helt korrekt. Jag gick in under Bokföring och gjorde det där. Men, slutresultatet blev att SYSTEMET la in det i Kassa- och bankhändelser!!! 
Hur som helst ringde jag sedan och fick hjälp med att göra en korrigering. Vågade inte göra den själv.
Idag har jag lyckats ställa till det igen och behöver hjälp. Jag har skrivit fel kontonummer när jag bokförde att jag betalat in moms. Av någon outgrundlig anledning använde jag 2611, dvs samma som vid försäljning. Det ska vara 1650, eller hur? Det gäller alltså bokföring av moms jag betalar in till Skatteverket efter momsredovisningen. Det är manuell verifikation. Går det att ändra kontonummer?
Foto på Susan Åklundh

Susan Åklundh, Fd Moderator

  • 15,664 poäng 10k badge 2x thumb
Hej,

Du kan ändra/byta konto om du går in under Bokföring - Verifikationer - markera verifikationen - Åtgärder - Skapa korrigeringsverifikation - markera rutan Korrigera till vänster om konto 2611.
Det skapas då en Ny korrigeringsverifikation under ursprunget där kontot hamnar på omvänd sida - på nästa rad skriver du in det konto du vill ha 1650 (Momsfordran) eller 2650 (Redovisningskonto för moms, kan användas vid både fordran och skuld) samt beloppet - Bokför.

Alternativt kan du skapa en manuell verifikation och bokföra konto 2611 på omvänd sida och sedan motkontera på konto 1650 eller 2650.

Ha fin dag
/Susan

Den här konversationen är inte längre öppen för kommentarer eller svar.