BIC/Bank ID is missing or incorrect - eEkonomi

  • 1
  • Problem
  • Uppdaterades för 2 år sedan
  • Löst
  • (Redigerad)
Arkiverad och stängd

Denna konversation är inte längre öppet för kommentarer eller svar och communityns medlemmar kan inte se det längre.

Vi använder Handelsbankens bankkoppling och har många utlandsbetalningar. Sedan det nya filformatet infördes (PAIN001) har vi nu 5 incidenter där BIC och landskod saknats i filen och därmed har betalningen avvisats.
Jag har inte hittat någon gemensam nämnare och alla leverantörer har används tidigare med det gamla filformatet utan problem.
Foto på TGC

TGC

  • 2,412 poäng 2k badge 2x thumb

Publicerades för 2 år sedan

  • 1
Foto på Lovisa Dacke

Lovisa Dacke, Application Specialist eEkonomi/Website/Webshop

  • 24,048 poäng 20k badge 2x thumb
Hejsan TGC!

Det låter inte bra att dina leverantörsbetalningar blir avvisade på banken, det är självklart något vi vill undersöka för att se varför det sker.

För att kunna felsöka på bästa sätt så skulle jag behöva lite mer information från dig:
- Har du fått något felmeddelande i Visma eEkonomi på leverantörsfakturorna? Om du har det: Har du möjlighet att ta en printscreen på hur felmeddelandet lyder och lägga in här i tråden?
- Om jag tolkar dig rätt så hade leverantörerna, vid tillfället när du skapade leverantörsfakturorna, BIC och landskod ifyllt inne i registret? 

Återkoppla gärna angående ovanstående så kikar jag vidare på ärendet :)

Ha en fin kväll!

/Lovisa 
Foto på TGC

TGC

  • 2,412 poäng 2k badge 2x thumb
Hej, samtliga 5 avvisade betalningar uppvisar samma felmeddelande:


Alla 5 leverantörer har korrekt och komplett info (BIC etc), betalningar till dessa leverantörer har skapats korrekt nyligen (innan filformatbytet) och samma data användes igår när jag skapade betalningarna manuellt i internettbanken. Jag kan inte se någon anledning till att just dessa 5 har failat, det är olika länder. Ingen av de 5 har IBAN avgivet men det kan inte vara problemet eftersom andra leverantörer med BBAN funkar. Om det behövs kan jag skicka registerutdrag för de 5 som failat.
Foto på Lovisa Dacke

Lovisa Dacke, Application Specialist eEkonomi/Website/Webshop

  • 24,048 poäng 20k badge 2x thumb
Hej TGC!

Tack så mycket för informationen :)

Jag gör som så att jag tar kontakt med dig via mail så får du där gärna återkomma med exakt vilka leverantörer och belopp det gör så ska vi självklart felsöka vad som eventuellt gått fel,

Ha en härlig helg!

/Lovisa 
Foto på Lovisa Dacke

Lovisa Dacke, Application Specialist eEkonomi/Website/Webshop

  • 24,048 poäng 20k badge 2x thumb
Officiellt svar
Hej igen!

Vi har nu åtgärdat problemet som du råkat ut för när det gäller de stoppade betalningar med felmeddelandet "Rc04 - BIC/Bank ID is missing or incorrect".
De leverantörsfakturor som redan har blivit stoppade behöver du manuellt betala på banken men nya fakturor ska inte bli stoppade.

Tveka inte på att återkomma till oss om ni upplever att problemet kvarstår. 

Ha en fin dag!

/Lovisa

Den här konversationen är inte längre öppen för kommentarer eller svar.