Fel i Vismas program och hjälptext? - Enskild Firma

• 0
  • 1
  • Fråga
  • Uppdaterades för 4 månader sedan
  • Besvarad
  • (Redigerad)
Enligt Skatteverket ser det ut som att omvänd skattskyldighet ej gäller för köp av varor från land utanför EU.

https://skatteverket.se/foretagochorganisationer/moms/sarskildamomsregler/omvandskattskyldighet.4.47...

I Visma Enskild Firma ska dock denna regel tillämpas även för varor. Se följande länk till aktuell hjälptext:

https://www.vismaspcs.se/visma-support/visma-enskild-firma/content/online-help/inkop-av-varor-fran-l...

Vad är egentligen korrekt?
Foto på UniKum

UniKum

• 1,728 poäng 1k badge 2x thumb

Publicerades för 5 månader sedan

• 0
  • 1
Foto på UniKum

UniKum

Bump!
Foto på Cecilia Towner

Cecilia Towner, Moderator

• 9,288 poäng 5k badge 2x thumb
Hej UniKum,

Jag torr att du finner svaret på din fråga i denna forumtråd, Konton vid tjänste - och varuinköp inom och utanför EU»
Där tar vi upp ett exempel med exakt samma momskopplingar som den skrivna hjälpen för Visma Enskild Firma hänvisar till.

Däremot står det också i forumtråden "På Skatteverket.se finns mer noggrann information och uppgifter om vilka varor/tjänster som går enligt huvudregeln och vilka undantag som finns gällande utlandsmoms."

Kanske att du behöver dubbelkolla med dem vad som gäller för just din verksamhet.

Ha ett gott nytt år!
/Cecilia
Foto på UniKum

UniKum

Hej!

I exemplet för Visma Enskild Firma (som jag länkar till ovan) ska omvänd skattskyldighet som sagt även tillämpas för varor inköpta utanför EU.

Exempel

Du driver momspliktig verksamhet och köper in varor från ett land utanför EU för 6 000 kr och betalar varorna samma månad som du tagit emot leveransen.

Den beräknade momsen vid 25% blir 6 000 x 0,25 = 1 500 kr.

För att uppgifterna ska anges i rätt fält på momsdeklarationen måste du också göra de kopplingar som tidigare nämnts. I detta fall har du på raden Momspliktiga inköp markerat Inköp av varor från land utanför EU (kod 50). På raden för utgående moms markerar du Utgående moms 25% (kod 60).

I fältet Belopp anger du 6 000 och i fältet Beräknad moms anger du 1 500 kr.

Ovanstående kopplingar gör att följande belopp kommer att ingå i din momsredovisning i programmet:

• 6 000 i kod 50
  • 1 500 i kod 60
  • 1 500 i kod 48

Notera att på Skatteverkets sida står det ingenting om moms gällande dylika varor (endast inköp av tjänster utanför EU berörs):

Som köpare ska du redovisa inköpen i momsdeklarationen i någon av följande rutor:

• ruta 20: Inköp av varor från annat EU-land
  • ruta 21: Inköp av tjänster från annat EU-land
  • ruta 22: Inköp av tjänster från land utanför EU
  • ruta 23: Inköp av varor i Sverige
  • ruta 24 Inköp av tjänster i Sverige.

För varor köpta utanför Sverige borde väl f.ö. konto 4500 användas, inte 4000 som det står i det exempel som du länkar till?

/LS
Foto på UniKum

UniKum

Någon som har lust att svara här?
Foto på Peter Samuelsson

Peter Samuelsson, Product owner - Visma Skatt, Enskild Firma. Business analyst - Taxation

• 4,350 poäng 4k badge 2x thumb

Hej!

Programmet Visma Enskild Firma är förenklat program som innehåller mindre funktionalitet och som inte passar alla.
Förutsättningar för att använda programmet sammanfattas här.

Om vi nu talar om ”Inköp av varor från länder utanför EU” (Import) så ska det enligt Skatteverket redovisas i ruta 50 resp 60-62 i momsdeklarationen. 

För att programmet ska kunna koppla uppgifter till dessa rutor så behöver det göras särskilda kopplingar direkt i aktuell kassabokspost.

I hjälpen för Visma Enskild Firma finns en kort beskrivning över hur du gör de särskilda momskopplingarna för att beloppen ska komma i ruta 50 resp 60-62 på momsdeklarationen. Ska momsuppgifter hamna i andra rutor får du ändra till önskad koppling. 

Vill du ha ett mer flexibelt bokföringsprogram rekommenderar jag att du uppgraderar till Visma eEkonomi eller något annat program på marknaden.

Visma har valt att inte längre nyutveckla Visma Enskild Firma. De ändringar som görs i programmet är mindre anpassningar till lag- och regeländringar.
Foto på UniKum

UniKum

Hej Peter!

Som jag uppfattar Skatteverkets text ska inte moms deklareras alls för inköp av varor från land utanför EU. Skulle du kunna hänvisa till någon källa som bekräftar ditt påstående?

Dessvärre är Visma eEkonomi inte något alternativ för mig, speciellt inte efter att jag fick reda på att programmet saknar anständig backup :(

/LS
(Redigerad)
Om du läser i broschyren "moms vid utrikeshandel" som finns på skatteverket.se så framgår av sidan 28 att du själv skall redovisa momsen vid import av varor (d.v.s från länder utanför EU). Tidigare så erhöll man momsfaktura från Tullverket vilket sedan några år är borta för företagare, dock är det så fortfarande för privatpersoner. Det skall då redovisat med beskattningsunderlaget i ruta 50 medans momsen redovisas i ruta 60-62 beroende på vilken skattesats som gäller för den importerade varan. Har du sedan avdragsrätt för momsen så redovisar du samma belopp som avdragsgill ingående moms. Tyvärr så är Skatteverkets texter inte alltid så lätta att läsa och även dom kan ibland innehålla fel p.g.a att samma info finns på flera ställen och alla har inte uppdaterats. 
En nyhet som många nog kanske missat är att det införts en beloppsgräns för försäljning till privatpersoner inom EU och handel med elektroniska tjänster. Från och med 1/1 2019 så tar man ut svensk moms vid sådan försäljning upp till en omsättning om 99 680 kr, över det så skall man endera registrera sig i köparens land eller använda MOSS-systemet. Lycka till och God Fortsättning!
Foto på Peter Samuelsson

Peter Samuelsson, Product owner - Visma Skatt, Enskild Firma. Business analyst - Taxation

• 4,350 poäng 4k badge 2x thumb
Hej!

Moms är ett komplicerat område och särskilt ihop med utlandet.
Skatteverket har skrivit en hel del om detta.

Här finns lite om just "Köpa varor från länder utanför EU"
https://www.skatteverket.se/foretagochorganisationer/moms/kopavarorochtjanster/inkopfranlanderutanfo...

Här skrivs bla :

============================================================

"När du köper varor från länder utanför EU kallas det för import. Om du är momsregistrerad och importerar varor till din verksamhet i Sverige ska du i regel redovisa svensk moms på importen i din momsdeklaration.

Här har vi samlat några av de vanligaste situationerna och de viktigaste sakerna du behöver tänka på när du importerar varor till din verksamhet i Sverige.

Moms vid import som ska redovisas till Skatteverket
Om du är momsregistrerad och importerar varor till din verksamhet ska du redovisa och betala moms på importen till Skatteverket. Detta gäller också för dig som är momsregistrerad och importerar varor med hjälp av ett ombud som tulldeklarerar åt dig.  

.....

I momsdeklarationen redovisar du beskattningsunderlaget i ruta 50 (i svenska kronor). Den beräknade utgående momsen redovisar du i någon av rutorna 60-62, beroende på vilken momssats som gäller för den vara du köpt. För den moms som du själv beräknat har du avdragsrätt enligt de allmänna reglerna för ingående moms.

Den ingående momsen redovisar du i samma redovisningsperiod som du redovisar den utgående momsen för importen."

===========================

Sedan finns säkert en massa undantag.

=>
Kontentan är ändå att funktionaliteten i programmet går ut på att göra särskilda momskopplingar på kassaboksposten. Detta kan du göra när du markerat "Inköp från utlandet".
Därefter kan du påverka till vilka fält uppgifterna ska visas i momsdeklarationen.

Anser du att denna funktionalitet inte räcker, så finns idag ingen annan lösning än att byta program.

Foto på UniKum

UniKum

OK,

Så följer man bara Vismas guide och kryssar i rätt rutor blir det alltså rätt (även för varor inköpta utanför EU)? I mitt fall har jag inte fått någon faktura med specificerad moms från ett transportföretag, så jag har bara lagt på 25% själv och fört in summan i programmets ruta för utgående moms. Funkar det att göra så?

Slutligen en fundering gällande det du skriver om att Ni har valt att inte längre nyutveckla Visma Enskild Firma. Betyder det att Ni också kommer att sänka priset på produkten?

/LS
Det är ju viktigt att du bokar den både som ingående och utgående moms med rätt konton som hamnar på rätt rad i momsdeklarationen. Detsamma gäller själva kostnaden. Vad gäller programmet så fasar väl Visma över till eEkonomi och, antar jag, vill lämna Visma Enskild Firma. Men det är ju bara som jag tror. Risken med "gamla" program är ju att dom inte hänger med i nya regler, kontoplaner och annat. Skulle nog rekommendera ett programbyte, om inte annat så av den anledningen.
Foto på UniKum

UniKum

Jag fick uppfattningen att programmet skulle sköta just detta, var det inte så?

Sedan upprepar jag även frågan ifall Visma kommer att sänka priset på Enskild Firma iom. att man har bestämt sig för att ej längre utveckla programvaran?

Foto på UniKum

UniKum

Hej!

Skulle man kunna få ett definitivt svar här?

/LS
Foto på Anna Svensson

Anna Svensson, Community Manager

• 91,228 poäng 50k badge 2x thumb
Hej!

Det stämmer att om du följer instruktionen för Inköp av varor från länder utanför EU i hjälpavsnittet Inköp från utlandet » så sköter Visma Enskild Firma bokföringen åt dig. Det är alltså viktigt att du markerar rutan Inköp från utlandet och räknar fram momsen manuellt precis som det står i exemplet.
Du kopplar också inköpet till rätt typ av momssats i fälten Särskilda momskopplingar.
Visma Enskild Firma kommer fortsätta uppdateras löpande för att följa lagar och regler så någon prissänkning har inte diskuterats.
/Anna
(Redigerad)