1000-kronorsregeln på arbetsgivardeklarationen på individnivå - Lön 300/600

• 0
  • 1
  • Fråga
  • Uppdaterades för 11 månader sedan
  • Besvarad
  • (Redigerad)
Arkiverad och stängd

Denna konversation är inte längre öppet för kommentarer eller svar och communityns medlemmar kan inte se det längre.

Försökte lämna arbetsgivardeklaration på individnivå genom Lön 600.
Fick felmeddelandet att arbetsgivardeklarationen inte stämde. Har tre olika siffror.
När jag skrev ut Arbetsgivardeklaration med bokföringsunderlag fick jag underlag för arbetsgivaravgifter kod 53: 718.328 arbetsgivaravgiften blir då 225.698
I filen till Skatteverket var summa 718.310 och arbetsgivaravgiften 225.998
Och Skatteverket fick siffrorna 718.310 resp 225.693. Är det inte märkligt att det är olika belopp i filen och i den utskrivna arbetsgivardeklarationen, har ni inte kontrollerat programmet?
Foto på Ellge

Ellge

• 3,184 poäng 3k badge 2x thumb

Publicerades för 1 år sedan

• 0
  • 1
Foto på Ellge

Ellge

• 3,184 poäng 3k badge 2x thumb
Jag har nu gått igenom Skatteverkets och Vismas alla löner (46 st) och det visade sig att Visma Lön 600 tog med arbetsgivaravgift för en person som inte kommit upp i 1000, trots att den inte finns med i bokföringsunderlaget. Då undrar jag vad som händer när personen passerar 1000.- 
Foto på Sanna Theodorsson

Sanna Theodorsson, Fd Moderator

• 5,690 poäng 5k badge 2x thumb
Hej Ellge!
Ja, precis som du säger så tar programmet med arbetsgivaravgiften för personer som går enligt 1000-kronorsregeln. 
Detta är en begränsning i funktionaliteten som det är just nu. 

Du kan läsa mer här: https://www.vismaspcs.se/visma-support/visma-lon-600/content/online-help/arbetsgivardeklaration-begr...
"Om du har någon anställd som har tjänat under 1 000 kronor eller passerar 1 000-kronorsgränsen under inkomstperioden, behöver du justera värdena efter att du har laddat upp filen på skatteverket.se."

Så du kommer behöva göra manuella justeringar på Skatteverket. 

Ha en fortsatt bra dag!
/Sanna
Foto på Anna Svensson

Anna Svensson, Community Manager

• 93,564 poäng 50k badge 2x thumb
Hej!

Jag vill uppdatera denna tråden eftersom vi släppte version 2018.51 igår.
Där finns inte längre begränsningen gällande 1000-kronorsgränsen. Även ett par andra begränsningar togs bort.

Läs mer: https://www.vismaspcs.se/visma-support/visma-lon-600/content/online-help/versionsnyheter.htm
Foto på Ida

Ida

• 90 poäng 75 badge 2x thumb
Hej,
Gäller detta borttag av begränsning gällande 1000-kronorsgränsen endast för Visma lön 600 eller har Visma lön 300 också fått samma "rättning"? 

Tack på förhand!
Mvh
Ida
Foto på Anna Svensson

Anna Svensson, Community Manager

• 93,350 poäng 50k badge 2x thumb
Hej!
Det gäller både Visma Lön 300 och 600.  :) 
Länk för versionsnyheterna i Lön 300: https://www.vismaspcs.se/visma-support/visma-lon-300/content/online-help/versionsnyheter.htm

/Anna
Foto på Ida

Ida

• 90 poäng 75 badge 2x thumb
Tack för snabbt svar och vad bra att det gäller både 300 & 600!
//Ida

Den här konversationen är inte längre öppen för kommentarer eller svar.