Fel saldo på 1930 hittar ej felet - vad kan man göra? - eEkonomi

• 0
  • 1
  • Fråga
  • Uppdaterades för 1 år sedan
  • Besvarad
  • (Redigerad)
Arkiverad och stängd

Denna konversation är inte längre öppet för kommentarer eller svar och communityns medlemmar kan inte se det längre.

Jag startade mitt AB 2014 i Visma Eget AB och hade allför höga tankar om hur lite jag behövde sätta mig in i bokföringen. Sedan årskiftet kör jag eEkonomi och har enormt mycket bättre koll och kontroll.

Nu till problemet. Redan vid övergången till eEkonomi från Eget AB så insåg jag att under 3 års bokföring så har en saldodifferens ackumulerats på 1930. För att göra en låg historia kort så har jag under 2017 ägnat många timmar, ja hela dagar år att manuellt stämma av de viktigaste verifikationerna 2014 - 2016 för att hitta felen. Löner, arbetsgivaravgifter, kundfakturor, f-skatt och skattekonto stämmer, vilka står för ca 90% av omsättningen. Kvar finns uppemot 2000 verifikationer av inköp och resekostnader att gå igenom...

Jag känner att jag kommer inte längre, kommer aldrig kunna gå till botten med detta och vill lämna det bakom mig. Finns det något sätt att tackla denna differens bokföringsmässigt? Att "skriva av den"? Givetvis utan att försöka dölja det på något vis.

/Johan
Foto på JohanT

JohanT

• 214 poäng 100 badge 2x thumb

Publicerades för 1 år sedan

• 0
  • 1
Foto på LasseJ

LasseJ

• 390 poäng 250 badge 2x thumb
Hej Johan,

Det finns nog inga direkta genvägar till det här. Jag brukar skriva ut en Kontoanalys på 1930 för hela året och sen pricka av den mot kontoutdrag från banken. Då brukar det visa sig att jag glömt ett eller annat. Jag har aldrig varit med om att banken gjort fel, det har alltid varit jag.
Stäm av månad för månad så kommer du att hitta felet(en).
/Lasse J
Foto på JohanT

JohanT

Dessvärre är resterande transaktioner gjorda på ett kreditkort kopplat till företaget, men utan koppling till företagskontot så spårbarheten är dålig, det är bara klumpinbetalningar av kreditkortsräkningar på 1930. Allt är möjligt men dels skulle tiden (kostnad) för mig att hitta felen vida överstiga differensen som sådan, dels kan jag inte lägga mer tid på det utan vill hitta alternativ, om det finns. 

Jag är kanske naiv, men tycker att det borde finnas tidigare fall där man av olika anledningar inte kan komma till rätta med fel i bokföringen utan måste ta till andra lösningar.
Foto på malin66

malin66

• 1,506 poäng 1k badge 2x thumb
Lite beroende på hur stora summor det rör sig om och hur situationen ser ut i övrigt så kanske det skulle gå att ta det som ett eget uttag i början på det senaste bokföringsåret, men mitt förslag är att du hyr in en revisor någon timme och stämmer av detta, kanske har du redan en revisor du jobbar med?

Om det är en liten summa så borde du kunna bokföra det mot konto 2893 om det finns något utrymme där eller som löneuttag (men då måste du korrigera arbetsgivaravgifter och skatter.)
Foto på Cecilia Towner

Cecilia Towner, Moderator

• 9,162 poäng 5k badge 2x thumb
Hej Johan,

Får nog helt enkelt hålla med både Lasse och Malin med att börja med att kontrollera konto 1930 i huvudboken en gång till och om du inte får rätsida på det hela så hade jag nog också tagit hjälp av en revisor.

Du kan hitta en i ditt närområde som har koll på eEkonomi via »Hitta redovisningsbyrå

Hoppas att det löser sig!

/Cecilia
Foto på Lars R

Lars R

• 9,456 poäng 5k badge 2x thumb
Håller med övriga. Men om du inte vill lägga ner mer tid och inte heller kosta på en revisor, som nog måste hålla på många timmar så bör du överväga att göra ett löneuttag där hela nettolönen efter prel.skatt sätts in på kontot. Din kostnad för detta blir arbetsgivaravgift plus prelskatten. Det kanske är värt det för att snabbt lägga det bakom dig. Jag har gjort så en gång för att slippa lägga ner en massa timmar på att hitta en mindre kassabrist.
Foto på JohanT

JohanT

Tack för alla svar, jag får överväga löneuttag kontra revisor eller egen tid.

Har lärt mig den hårda vägen att bokföringsprogram som försöker förenkla genom att gömma kontoplanen och kontoverifikationer är farliga, den finns inga genvägar...

/Johan

Den här konversationen är inte längre öppen för kommentarer eller svar.