Fel semesterskuld efter byte till Lön 600

• 0
  • 1
  • Fråga
  • Uppdaterades för 1 år sedan
  • Besvarad
Har bytt till Lön 600 från Lön Special. Har endast säsongsanställda som fått sin semesterersättning (12% säsongsarbete) VARJE månad. Nu skulle jag göra lön för en anställd för första gången i det nya programmet och när jag skulle lägga in semesterersättningen för denna period ( alltså endast december) beräknar den semesterersättning för hela säsongen. Alltså ligger skulden för all löneutbetalning kvar, trots att jag har betalt ut semestersättning varje måndad. Hur får jag bort semesterskulden från programmet? 
Foto på Linus

Linus

• 238 poäng 100 badge 2x thumb

Publicerades för 1 år sedan

• 0
  • 1
Foto på jennyjonsson

jennyjonsson

• 1,196 poäng 1k badge 2x thumb

Hej, för att komma runt det brukar jag lägga in anställningsdatum från när semesterskulden ska börja räknas. Dock får man lägga in en anteckning om att anställningsdatumet är fiktivt.

En annan variant är att man lägger in justeringslönearter som räknar ner semestergrundande lön.

Mvh

Jenny Jönsson

Foto på Linus

Linus

Tack för hjälpen!
Foto på Alexander Karlsson

Alexander Karlsson, Employee

• 846 poäng 500 badge 2x thumb
Hej Linus!
Precis som jennyjonsson skriver så skulle man kunna ändra anställningsdatumet på den anställde. Det ursprungliga anställningsdatumet kommer du sedan finna inne på Personal-Anställda-Personalhistorik.
Ett annat alternativ just i ditt fall när det gäller en anställd med semestervillkor 30 är att tömma semesterskulden genom att lägga upp löneart 3232 på en egen rad i lönebeskedet.
Lägg där in det belopp som den framräknade semesterersättningen ska reduceras med i omvända tecken. För att ta ett exempel. Kalle ska få 400 kronor i semesterersättning, men programmet säger att semesterersättningen är 4400. Då kan man lägga in -4000 som belopp på löneart 3232. Det är naturligtvis viktigt att man i sådana fall informerar den anställde om varför lönespecifikationen ser ut som den gör.

Ha en fortsatt trevlig dag

//Alexander
Foto på Linus

Linus

Tack för hjälpen!