Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

fel summa i verfikation

Hej. Jag har en verifikation för ett inköp med kvitto där jag bokförde summan exkl. moms.
dvs. Summan var 239.- på kvittot, men jag råkade lägga in summan med avdragen moms på 191,20 och programmet drog momsen på den.
Så, det diffar nu förstås och jag behöver göra en korr.verifikation.
Lättare sagt än gjort tydligen.
Ärendet gäller Enskild och jag är ny i programmet.

Kan någon hjälpa mig?
mvh Roman
9 SVAR 9

Vilket program använder du i Visma famlijen? 
Hanteras lite olika.
Fd medlem
Inte tillämpbar

eEkonomi är det

Då gör du ett ändringsverifikat och bokar allt tvärt om som den ursprungliga verifikationen.
Sedan bokar du rätt belopp på de olika kontona. Sedan blir allt rätt
Fd medlem
Inte tillämpbar

Gör man allt detta i samma korr. verifikat eller i olika steg? Med tvärtom menar du att debet och kredit speglas och kontot och momskod är samma.

Jag ska försöka lösa det.:-)

Man kan göra det i två steg om du vill. Blir enklare att följa det hela då. Först korringering och sedan ny post.
Fd medlem
Inte tillämpbar

så det blir: Differens -191,20
Och sedan helt enkelt en ny post. Spelar det då ingen roll att den är skapat månaden efter?
Fd medlem
Inte tillämpbar

just det. När jag speglar debet och kredit så blir summa inte 0 och jag kan inte spara verifikationen.
Sorry att detta känns kanske logiskt för dig men inte för mig än:-)

Den här tabben har jag också gjort, och jag önskar att det fanns en inställning i eEkonomi där man kunde stänga av den här funktionen.

Med vänlig hälsning Lena

Jag jobbar med det här proffisionelt sedan 1983 och har skött bokföring både manuellt, via addoX maskinerna och olika dataprogram. Så en viss vana har man väl ändå fått. Är roligt att kunna hjälpa till ibland.