Fel vid försök att skapa upp en ny lönedatabas åt en existerande kund - Lön

  • 0
  • 1
  • Fråga
  • Uppdaterades för 10 månader sedan
  • Besvarad
  • (Redigerad)

Hej,

Vi driftar Visma åt en gemensam kund.

Det fungerar inte när de försöker skapa upp en ny lönedatabas åt en existerande kund. Inget felmeddelande uppstår, utan det händer just ingenting efter man försöker skapa upp detta. Gör de samma procedur på en annan kund så fungerar det utan problem. 

Byråstöd och Lön är uppdaterade till senaste version. 

Kunden skriver följande:

Steg 1. I byråstöd under uppdragsval ”bockar ” man i Lönehantering och väljer vem som ska arbeta med uppdraget – trycker Spara

Steg 2. Under menyn ”Starta” i Byråstöd längst upp till höger – finns då Visma Lön 600

Steg 3. Man väljer då Visma Lön 600 – och då startar programmet och skapar vad jag antar är en databas – och man kommer in i programmet och får lägga upp grunduppgifter o s v.

Vet ni vad detta kan bero på? 

Mvh 
Foto på Ludwig F

Ludwig F

  • 170 poäng 100 badge 2x thumb

Publicerades för 10 månader sedan

  • 0
  • 1
Foto på Jesper Lodén

Jesper Lodén, Moderator

  • 1,478 poäng 1k badge 2x thumb
Hej!

Det låter som att det har blivit något fel i samband med att databasen skapades upp första gången och därför fastnar den där. 

Det ni kan prova att göra är att gå in i Byråstöd under Hjälp - Om Visma Byråstöd - Systeminfo. Högerklicka i fältet för Datakatalog och välj Öppna mapp. I denna katalogen ska ni se en mapp för varje kundnummer som ni har i Byråstöd. Klicka er in på det nummer som avser kunden ni har problem med att skapa Lön på. Där finns en katalog som heter Lön. Byt namn på den mappen till exempelvis Lön_old, därefter kan ni prova att starta Lön på kunden på nytt. 

Med vänlig hälsning, Jesper
Foto på Ludwig F

Ludwig F

  • 170 poäng 100 badge 2x thumb
Hej

Kunden har nu provat det men det blev dessvärre ingen skillnad..

Har ni några fler tips som vi kan prova? 
Foto på Jesper Lodén

Jesper Lodén, Moderator

  • 1,478 poäng 1k badge 2x thumb
Hej Ludwig! 

Svårt att säga vad som kan ha hänt här utan att titta närmare på det. Slå en signal till vår support på 0470-706200 så får vi undersöka detta vidare! Då har vi även möjlighet att fjärrstyra vid behov.

Med vänlig hälsning, Jesper
Foto på Ludwig F

Ludwig F

  • 170 poäng 100 badge 2x thumb
Då gör vi så Suppe, tack!

Ni kan avsluta ärendet
(Redigerad)
Foto på Jesper Lodén

Jesper Lodén, Moderator

  • 1,478 poäng 1k badge 2x thumb
Tack själv! Haha, kan ju inte låta bli att fråga vem det här är nu! Stilla min nyfikenhet snälla :D