Fel vid manuellt matchning av ej bokförda bankhändelser - eEkonomi

  • 0
  • 1
  • Fråga
  • Uppdaterades för 7 månader sedan
  • Besvarad
  • (Redigerad)
Arkiverad och stängd

Denna konversation är inte längre öppet för kommentarer eller svar och communityns medlemmar kan inte se det längre.

Jag har en sammansatt bankhändelse som består av tre olika transaktioner. Två av dem är inbetalning till skattekontot, den tredje är kreditkortsfaktura från Handelsbanken. När jag skall kontera dem så börjar jag med kreditkortsfakturan och "släpper" bildunderlagen på den. När den är färdigkonterad så tar jag de två övriga till skattekontot som separata bokföringshändelser. När alla tre är klara väljer jag bokför varvid verifikationer 79, 80 och 81 skapas. Kreditkortsfakturan har lägst nummer eftersom den skapades först.

Eftersom hela hanteringen och användarupplevelsen av manuell kontering av ej bokförda bankhändelser avviker från övrig kontering i eEkonomi (kan ej spara eller matcha utkast mm) så var det uppenbart att man behövde dubbelkolla att allt var rätt med bilderna.

Det jag förväntar mig är att bildunderlagen skall tillhöra verifikation 79, men det som händer är att de ligger kopplade mot 81, vilket är den sista som skapades.
Foto på Jonas

Jonas

  • 4,128 poäng 4k badge 2x thumb

Publicerades för 7 månader sedan

  • 0
  • 1
Foto på Fanny Örnberg

Fanny Örnberg, Moderator

  • 3,904 poäng 3k badge 2x thumb
Hej Jonas,

Jag försökte återskapa ditt scenario i mitt program. Jag matchade då en klumpsumma mot tre olika bokföringshändelser där jag till den första delmatchningen kopplade ett bildunderlag. När jag hade stämt av hela bankhändelsen mot de tre olika bokföringshändelserna så skapades verifikation 1, 2 och 3. När jag sedan går in på verifikation 1 så kan jag se att bildunderlaget är kopplat till den första händelsen precis som jag gjorde när jag matchade den. Det stämmer alltså för mig när jag gör det och lyckas därmed inte återskapa det fel som uppstår för dig. Uppstår felet fortfarande för dig när du matchar på detta sätt?

Då jag inte lyckas återskapa problemet hos mig får du gärna kontakta vår support för att säkerställa så att inget har gått snett i ditt program, du når oss på 0470-70 62 00 eller via chatten som du hittar på www.vismaspcs.se/kontakta-oss

Ha en trevlig helg!
/Fanny

Den här konversationen är inte längre öppen för kommentarer eller svar.