Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Fel vid SIE4 import - eekonomi

Hej Jag har fått hjälp med årsredovisning, moms och deklaration men Visma eekonomi Smart vill icke importera den sie4-fil jag fått från redovisningsbyrån (skapad i programmet BL Administration). Eekonomi säger "de här verifikationerna finns redan så de importeras inte". Resultatet blir att ingenting av det hon ändrat och åtgärdat importeras så jag står här med öppet bokslut från förra året. Tycker jag följt era råd och bl a låst upp förra året för att få in filen men lyckas ändå inte. Vad gör jag?
7 SVAR 7
CarinaEsp
CHAMPION

Nu är jag inte så hemma i just det programmet, men i andra program som jag jobbat med så kan man välja hur verifikaten ska läsas in. Det vanliga är att man lägger bokslutsverifikationerna i en egen serie och att man gör det valet i samband med importen. Hamnar de i en egen serie så bör det ju inte finnas några med samma nummer tidigare för den serien bör ju vara tom.
Tänk på att ha rätt räkenskapsår aktivt när du läser in filen.
LW -60
UTFORSKARE

Du kan be redovisningsbyrån att maila de ändringar som behöver göras, så du lägger in dem själv, manuellt.

Mvh Lena

Det kan ju även vara så att byrån exporterat alla verifikat, inte bara bokslutsverifikaten. Märkligt iofs men absolut möjligt. Det går även att göra i t.ex. Visma Bokslut.
Kolla med byrån så att dom inte gjort fel... Lycka till!
CarinaEsp
CHAMPION

Man kan även öppna SIE-filen i Anteckningar. Det visas då som en textfil och där kan man se vad det är för verifikationer som finns i filen.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Tack för svar hittills men ingen lösning 🙂 Jag har redan öppnat filen i anteckningar och tittat. Jag varken kan eller vill göra alla ändringar manuellt - de finns ju i filen. Hon har bl a ändrat i en verifikation så jag trodde att SIE skulle skriva över det jag har. Jag vill ha SIE-filen men hur? Läste ngnstans att man kan öppna en "ny, tom firma" och provimportera där, hur går det till?

Sie-import brukar bara lägga till, inte skriva över. Det ställer till det lite. Har du lyckats få fram vad som fattas och vad som eventuellt redan finns?
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej Pernillaso,

Jag vill rekommendera att du ber din byrå om en sie-fil som endast innehåller de bokslutstransaktioner/ändringar de har gjort. Då går filen att importera 🙂
Du ska kunna importera en sie.-fil med redan befintliga händelser plus nya, men just nu är eEkonomi lite väl säkert (för att inte lägga in dubbletter av det som redan finns) och läser inte in några i flera fall. Vi är medvetna om det och jobbar på en lösning för framtiden.
Tills dess kan du be byrån om det jag skrev ovan.

Ha det gott!
/Sofia