Felaktig bokföring konton eget kapital , och F-skatt (FIRMA) - eEkonomi

• 0
  • 1
  • Fråga
  • Uppdaterades för 1 månad sedan
  • Besvarad
  • (Redigerad)
Hej,

Jag skulle säga att bokföringen i firman med tid samlats felaktig vad gäller det egna kapitalet, och betalning av F-Skatt, samt avräkningar till skattekonto (1630).

Är detta något jag kan justera utmed året, nu när det märkts av? 

Exempelvis har 1630-konto ett plus-saldo på 188 000 kr. 

Kan jag utesluta "Betalning av F-skatt" och kontra allt som företagarens egna uttag? För att få saldo rätt, och rätt konton i bokföringen.. ?

Mvh
Foto på 12312131

12312131

• 100 poäng 100 badge 2x thumb

Publicerades för 1 månad sedan

• 0
  • 1
Foto på AccountantfromHell_singland

AccountantfromHell_singland, Champion

• 24,404 poäng 20k badge 2x thumb
Har du enskild firma så skall inte kto 1630 användas utan typ 2012 om man väljer att bokföra skattekontot (vilket vi då gör för att ha koll). Det som blir tokigt är i deklarationen då skattekontot (om 1630 används) påverkar underlaget för räntefördelning och expansionfond om man inte ser upp och ändrar det manuellt... När det gäller preliminär skatt (F-skatt) så brukar vi boka den mot 2018 för ha koll på den. Men du kan ju även boka den som eget uttag då den rent skattemässigt hanteras som ett sådant
Foto på 12312131

12312131

• 100 poäng 100 badge 2x thumb
Hej igen,

Stort tack för ditt svar.

Det blir således inte konstigt i slutet av året, eller annat om jag kontrar hela beloppet på kto 1630 mot eget uttag?

Tänker om det på något sätt skulle beskattas ifall "eget uttag" under ett år blir över miljonen?

Tack igen,
Mvh
Foto på AccountantfromHell_singland

AccountantfromHell_singland, Champion

• 24,404 poäng 20k badge 2x thumb
Det blir ju ingen skatt på egna uttag utan du beskattas för årets resultat. Möjligen så kan du ha haft en felaktig positiv effekt på räntefördelningen om bokföringen innehållit en stor positiv post på konto 1630. Förändringen medför dock ingen beskattning i sig.