Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Felaktig momssats - eEkonomi

Jag har AB och säljer både momspliktiga och icke momspliktiga tjänster (admininstration resp sjukvård). Nu har jag upptäckt att jag skickat och fått betalt för två fakturor där jag skulle ha tagit moms 25%, men där det blivit fel artikel - fakturorna har fått 0% moms. Hur gör man i detta fall? Antar att det blir jag som blir betalningsskyldig för denna moms.
/B.
5 SVAR 5
Fd medlem
Inte tillämpbar

Du skickar nya fakturor till din kund och skickar med ett följebrev
Om kunden är momsregistrerad går det på ett ut för dem - i annat fall ska väl ändå rätt vara rätt?

Mikael
Fd medlem
Inte tillämpbar

Tack!
Ska de felaktiga fakturorna krediteras eller makuleras? Hur bokförs det redan betalda beloppet?
/B.
Anna Svensson
CONTENT PRODUCER

Hej!
Snyggast är om du krediterar fakturorna och sen skapar nya. På så vis får din kund korrekta uppgifter.
Om de felaktiga fakturorna fortfarande står som obetalda så krediterar och kvittar du dem (då står felaktig faktura och kreditfaktura som "slutbetalda").Sen skapar du nya korrekta fakturor och så kan du registrera kundens betalning som en delbetalning på fakturorna.
Hojta om det inte löser sig eller om du vill att jag förklarar något steg närmare!


/Anna
Anna Svensson
~Content producer, Visma lönefamilj~
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej och tack för hjälpen ovan!
Nu har jag betalt beloppet som inbetalts för de felaktiga fakturorna. Detta utlöser ju en bankhändelse - hur skall den bokföras?
mvh
/Bernt Alm
Theodor Ahlström
ANSTÄLLD

Hej Bernt,


Som jag förstår dig har du registrerat inbetalningen mot den felaktiga kundfakturan och sedan skapat en kreditfaktura och då betalt tillbaka beloppet till kunden? Så att det nu är plus/minus 0 gällande de felaktiga fakturorna och inbetalningarna?


Om så är fallet kan du skapa en bankhändelse på utbetalningen - Matcha den och välja Betalning av krediterad kundfaktura för att sedan välja upp kreditfakturan i listan. Då blir den felaktiga fakturan samt kreditfaktura betalda och du kan skapa en ny bankhändelse på den korrekta inbetalningen som kommer från kund för att sedan matcha mot den nya korrekta kundfakturan. 


Om du redan har kvittat kreditfakturan mot den felaktiga debetfakturan kommer fakturorna inte finnas kvar för att matchas mot bankhändelserna eftersom de redan står som betalda genom kvittningen. Du skulle i så fall kunna matcha först inbetalningen men sedan även utbetalningen som en egen kontering mot t.ex. konto 2420 för att visa att du ska betala tillbaka pengarna som du får in i första läget.


Återkoppla om jag missförstod dig på något sätt eller om du har ytterligare funderingar.
/Theodor