Felaktig skuld till leverantör ligger kvar - Administration

  • 0
  • 1
  • Fråga
  • Uppdaterades för 3 år sedan
  • Besvarad
  • (Redigerad)
Arkiverad och stängd

Denna konversation är inte längre öppet för kommentarer eller svar och communityns medlemmar kan inte se det längre. Communitymoderatorn angav följande anledning för att arkivera: Registervård finns inte från och med version 2017.1.

Hej,

Jag vill rensa lite i vårt leverantörsregister (Administration 2000) men har stött på ett problem. En leverantör går inte att radera, det står "kan inte radera, det finns en skuld till leverantören" När jag går in på leverantören så står det 11 588 kronor i skuld. Jag spårar denna summa till en faktura under 2008-2009 men när jag nästlar mig vidare så står det betald och journalförd. Jag hittar alltså inget sätt att kunna få bort "skulden".

Detta är bokfört innan jag började på företaget så jag kan inte komma med någon bra info om vad som orsakat detta. Jag vet bara att vi har fler leverantörer som börjar på samma namn men sedan avslutas leverantörsnamnet med orten och jag upptäckte detta när jag registrerar fakturor och leverantören jag vill radera alltid kommer upp som förslag först så man får pila sig nedåt innan man hittar rätt. Det var därför jag vill radera de inaktiva leverantörerna. Jag har satt denna lev. som inaktiv men jag blir tokig på skulden...

Något bra förslag någon? :-)


Foto på Christine

Christine

  • 332 poäng 250 badge 2x thumb
  • bortkollrad!

Publicerades för 3 år sedan

  • 0
  • 1
Foto på Johanna Åberg

Johanna Åberg, Champion

  • 3,100 poäng 3k badge 2x thumb
Mitt första förslag är att du kör en Registervård, då brukar sådana fel korrigera sig per automatik. För ibland kan systemet visa fel om man inte kör Registervård regelbundet.

Hjälper inte detta, så skulle jag rekommendera att skicka in en säkerhetskopia till Visma för att de kan gå in bakvägen och nolla detta fel.
Foto på Christine

Christine

  • 332 poäng 250 badge 2x thumb
Tack Johanna, jag provar det!
Foto på Davor P

Davor P, Champion

  • 25,290 poäng 20k badge 2x thumb
Ett annat alternativ om inte registervården löser problemet är att temporärt göra en ändring i programmet om du normalt har automatisk överföring till bokföringen.

Gå in under ARKIV - FÖRETAGSINSTÄLLNINGAR - Bokföring.

Här finns en kryssruta "BOKFÖR JOURNALER OCH MOMSRAPPORTER MANUELLT"

Bocka in denna .

Kör sen ut journal med den transaktion som spökar.

Du får rätt på reskontran utan att det fysiskt påverkar bokföringen.

Godkänn rapporten.

Gå in ingen under företagsinställningar och ta bort bocken i Manuell journalföring.

Fortsätt använda programmet normalt.

TA EN SÄKERHETSKOPIA INNAN DU KÖR DENNA JOURNAL för säkerhets skull...

Davor
Foto på Christine

Christine

  • 332 poäng 250 badge 2x thumb
Tack, men reskontran stämmer till fullo. Det är det som irriterar mig att det är endast när man går in på leverantören det står att det finns en skuld. Överallt annars så stämmer det. Jag får nog skicka en kopia till Visma och hoppas de kan "nolla" leverantören. Perfektionisten i mig är inte ok med sådana här fel ;-)
Foto på Kalle Lindblad

Kalle Lindblad, Moderator

  • 5,312 poäng 5k badge 2x thumb
Hej Christine!

Precis som du säger rekommenderar jag dig att kontakta vår support för en eventuell "test" av ditt företag.

Den här konversationen är inte längre öppen för kommentarer eller svar.