Felaktiga ingående balanser - hur korrigeras de? - eEkonomi

• 0
  • 1
  • Fråga
  • Uppdaterades för 2 år sedan
  • Besvarad
  • (Redigerad)
Arkiverad och stängd

Denna konversation är inte längre öppet för kommentarer eller svar och communityns medlemmar kan inte se det längre.

Bokföring - ingående balanser fel - revisor korrigerat ingående balanser på balanskonton, exempelvis 2650. Det gäller flera år tillbaka som revisorn kontrollerat och nu fått fram korrekta IB. Hur korrigerar jag exempelvis konto 2650 till det nya värdet? (det är flera års transaktioner, och jag känner inte till dem alla). Kan jag, bokföra mot 2999 och ha en bokslutsbilaga som följer med år från år, som förklarar konteringen enligt revisorns bilagor? Även konto 2999 kommer ju att ha ett IB år från år, och är egentligen ett utredningskonto som ska 0:as ut vid bokslut.

Klarar inte av att lösa detta själv, tacksam för hjälp!
Foto på Richard

Richard

• 106 poäng 100 badge 2x thumb

Publicerades för 2 år sedan

• 0
  • 1
Foto på mikael pettersson

mikael pettersson

• 80,742 poäng 50k badge 2x thumb
Om det är enbart 2650 som är fel måste korrigering ske mot ett konto inom det egna kapitalet.
Driver du enskild firma balanserar du (för om ) differensen mot eget kapital (konto 2010)om inget annat konto påverkas av den nya IB-siffran på 2650.
Driver du ab blir det lite kinkigare.
'
Mikael Pettersson
Foto på mikael pettersson

mikael pettersson

• 80,742 poäng 50k badge 2x thumb
UNdvik utredningskonton om möjligt men det finns väl deklarationer för mervärdesskatt hos skatteverket som förklarar den bokföringsmässiga differensen, eller är differenserna inte deklarerade?

Mikael
Foto på Richard

Richard

Hej och stort tack för  svar! Tyvärr gick det inte att ändra IB i programmet enligt Visma och revisorns önskemål.

Problemet är att det är 3 års räkenskaper som revisorn gått igenom och gett nya  IB på 2017. Tänkte lägga in de nu innan nästa bokslut ska göras -eftersom jag helt kom av mig förut då jag inte kunde göra nya IB i programmet - enskild firma--. 

För konto 2650 så gjorde revisorn en korrigering i deklarationen eftersom den redovisningsansvariga hade varit inkompetent, gjort 0 deklarationer ibland när han var sen med deklarationerna, för att inte få straffavgift, och gått in och ändrat senare. På en hade han missat att gå tillbaka och deklarera momsen! Korrigerat av revisorn och betalt via kvarskatt.
Foto på LW

LW

• 20,874 poäng 20k badge 2x thumb

Ta kontakt med revisorn och be om en specifikation över hur hon/han vill se de ingående balanserna för året som är. Det är det minsta man kan begära av en revisor, tycker jag, att vara konkret. Det är fräckt att bara babbla runt i allmänna termer istället för att säga: "Gör så här!"

När du har fått de siffror som skall vara de ingående på alla balanskonton som är aktuella, ändrar du till dessa siffror under Ingående balans. Hoppas den funktionen finns i eEkonomi Smart, annars är inte programmet så smart alls...

Lycka till!

Lena

Foto på Richard

Richard

Tack för alla era svar! Ville göra precis som du skriver, det tyckte revisorn, men det gick tyvärr inte alls att göra så i Visma e-ekonomi som de även från Visma svarat i telefon och här på frågan. 

Problemet är att det är 3 års räkenskaper som revisorn gått igenom och gett nya  IB på 2017. Tänkte lägga in de nu innan nästa bokslut ska göras -eftersom jag helt kom av mig förut då jag inte kunde göra nya IB i programmet - enskild firma--. 

För konto 2650 så gjorde revisorn en korrigering i deklarationen eftersom den redovisningsansvariga hade varit inkompetent, gjort 0 deklarationer ibland när han var sen med deklarationerna, för att inte få straffavgift, och gått in och ändrat senare. På en hade han missat att deklarera momsen! Korrigerat av revisorn och betalt via kvarskatt. 
Foto på Moa Lundberg

Moa Lundberg, Moderator

• 9,952 poäng 5k badge 2x thumb
Hej!

I eEkonomi kan du redigera ingående balans på första räkenskapsåret som är upplagt. Fortsättningsvis förs utgående balans över till nästkommande automatiskt och blir ingående balans.

Är det på första året som det blivit tokigt kan du alltså ändra detta, gå till Inställningar - Räkenskapsår och IB. Klicka på året och välj Ingående balans

Om det inte är på första räkenskapsåret så bör du alltså se till så att bokföringen för året är korrket, på så sätt är utgående saldo för året korrekt och i sin tur även ingående balans för nästkommande år korrekt.

Återkom vid funderingar.

Ha det fint!

Moa
Foto på Susan Åklundh

Susan Åklundh, Fd Moderator

• 15,664 poäng 10k badge 2x thumb
Hej Richard,

Som min kollega Moa skrivit är det endast första räkenskapsåret i programmet eEkonomi som du kan ändra de ingående balanserna.
Om jag förstår dig rätt så är 2017 inte ditt första räkenskapsår och du/ni kommer inte att göra någon ändring på tidigare räkenskapsår?

Förstår att det varit enklast att kunna ändra de ingående balanserna för aktuellt år. Då detta alternativ inte finns i eEkonomi skulle jag rekommendera att du kollar med din redovisningskonsult om de kan ge dig ett bokföringsunderlag på de konto och belopp som ska korrigeras och sedan kan du registrera den för att få rätt värde på de bokföringskonto som varit felaktiga.
När den är registrerad kommer du att ha rätt utgående balanserna för 2017 som sedan förs över och blir ingående balans 2018.

Ha en fin dag
/Susan
Foto på Richard

Richard

Tack för ditt svar, jag har fått underlag av revisorn, och vet vad IB skulle vara, samt hans utredning. Jag förstår dock inte vilka motkonton jag ska boka mot.

Exempelvis dessa konton har revisorn korrigerat upp: 2650, 2010,2013,2018,2019
Det blir klumpsummor som ska bokas bort, men jag vet inte till vilket konto.

Tacksam för svar,

MVH//Therese
Foto på LW

LW

• 20,874 poäng 20k badge 2x thumb

Hejsan!

Jag föreslår en ny kontakt med revisorn, så att det blir rätt. Nu har vi fått veta vilka balanskonton som han vill få korrigerade. Nu får han prestera ett svar om hur dessa konton skall motbokas. Han kan inte bitas över telefonen, så ring och hör. Själv tycker jag att 2650 skall botbokas skattekontot, men om skattekontot stämmer före korrigeringen kan man inte använda det. Så du måste ringa igen till revisorn, tyvärr.

//L

Den här konversationen är inte längre öppen för kommentarer eller svar.