Felaktigt avsändarkonto i öppningsposten i LB-fil - eEkonomi

• 0
  • 1
  • Fråga
  • Uppdaterades för 2 veckor sedan
  • Besvarad
  • (Redigerad)
Jag får ett felmeddelande när jag ska ladda upp LB-fil (exporterad från eEkonomi) i Nordeas internetbank, "Felaktigt avsändarkonto i öppningsposten, posttyp 11". Jag öppnade filen i texthanteraren och såg att första raden, som började med 11, innehöll en massa nollor och dagens datum. Jag ersatte nollorna med vårt konto-nr (plusgiro) och då fungerade importen. Plusgirokontot står med i företagsinställningarna, behöver jag lägga in det på något mer ställe för att få det att fungera eller måste jag manuellt ändra i filen varje gång?
Foto på lporeb

lporeb

• 100 poäng 100 badge 2x thumb

Publicerades för 6 månader sedan

• 0
  • 1
Foto på Cecilia Towner

Cecilia Towner, Moderator

• 9,444 poäng 5k badge 2x thumb
Hej Iporeb,

Kan det vara så att du skapade filen först och att plusgiro numret lades in i företagsinställningarna efter det?

I annat fall kan det vara så att det är något som har hängt sig i bakgrunden så då hade jag rekommenderat dig att ändra plusgiro numret under Inställningar- Företagsinställningar - fliken grunduppgifter och Spara.
Ändra därefter tillbaka till det korrekta numret och spara på nytt så att det uppdaterar sig.

Återkom om du har fortsatt problem för självklart ska du inte behöva ändra det manuellt i filen varje gång.

Ha en fin dag!
/Cecilia
Foto på lporeb

lporeb

Hej!

Nu har jag prövat lite olika varianter i Företagsinställningarna, både att byta plusgironummer och att byta till bankgiro för att sedan lägga in rätt plusgironummer igen. Tyvärr med samma resultat, det kommer inte med i filen utan jag måste manuellt ändra i filen.

mvh

Leif
Foto på Sofia Johansson

Sofia Johansson, Moderator

• 4,436 poäng 4k badge 2x thumb
Hej Iporeb,

Vet du vilken variant av plusgiro du har hos Nordea?
Har för mig att de har en hel del olika varianter att välja på. Har det fungerat för er tidigare?
I så fall, vet du på ett ungefär när det slutade fungera?
Har ni möjligtvis bytt från bankgiro till plusgiro?

Ha det gott!
/Sofia 
Foto på lporeb

lporeb

Hej.

Felet har funnits ända sedan jag började använda eEkonomi i slutet av 2018. Vi har haft samma kontonummer hela tiden. Kontonumret är 4 78 21 57-4. Mellanslagen i kontonumret läggs till av systemet. När det gäller frågan om variant av plusgirokonto har jag inget bra svar. Det är inget jag har någon uppgift om.

mvh 

Leif
Foto på Sofia Johansson

Sofia Johansson, Moderator

• 4,436 poäng 4k badge 2x thumb
Hej,

Vill dubbelkolla med er om ni fortfarande upplever problem eller om ni varit i kontakt med vår support och löst det?
Hittade ett par andra gamla ärenden där det inte varit något programfel utan då var lösningarna:
-Man har fyllt i bankgironumret i företagsinställningarna efter att man skapade LB-filen, då ersätts det som inte finns med t.ex nollor.
-Man har angett t.ex 000-0000 i företagsinställningarna istället för sitt korrekta (om man inte fått ett korrekt innan man skapade filen) och inte ändrat förrän efter man skapade filen.

Ha det gott!
/Sofia