Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Felaktigt fakturerad momssats

Jag har en enskild firma och använde mig av fel momssats när jag fakurerade en kund. I stället för 25% använde jag 6%. Fakturan är redan betald men eftersom det endast rör sig om ca 40 kr så känns det enklast att jag står för mellanskillnaden själv. Går det och hur bokför jag i så fall korrigeringen?

7 SVAR 7
Anna Svensson
CONTENT PRODUCER

Hej!

Själva försäljningen, använde du ett försäljningskonto för 25% moms eller 6% moms?

Det går absolut att du själv står för mellanskillnaden.

Återkom med information om vilka konton du använde så hjälper jag dig gärna!
Anna Svensson
~Content producer, Visma lönefamilj~
Fd medlem
Inte tillämpbar

Kan beskriva lite mer ingående vad jag gjort. I samband med jobb för en uppdragsgivare så åkte jag tåg. Jag tog upp kostnaden i min enskilda firma genom att debitera 5810 och 2641. Biljettmoms 6%.

Det var denna moms som jag sedan fakturerade kunden för men vad jag har läst mig till så skulle jag ha fakturerat kunden för hela summan och sedan lägga på 25% som på det övriga arbetet.
Anna Svensson
CONTENT PRODUCER

Ja, det kan du absolut göra.

Har du hunnit bokföra din försäljning? Och vilket försäljningskonto använde du då?
Mitt förslag är att du bokför detta som en Övrig insättning eftersom du har bekostat detta själv i din enskilda firma.

Om du ännu inte har hunnit bokföra försäljning kan du göra en verifikation enligt nedan:
1930: debet - så mycket pengar du fick in från kunden.
3051: kredit - total försäljning, kontot gäller varor 25%.
2611: kredit - total moms.
2018: debet - den del du går in med själv.

Återkom gärna om du undrar över något mer!
Anna Svensson
~Content producer, Visma lönefamilj~
Fd medlem
Inte tillämpbar

Behöver jag göra något med fakturan? Ska jag bifoga en förklaring? Momsbeloppen på fakturan stämmer ju inte med det jag sedan bokar in.

Hej!

Du själv måste ha underlag för din bokföring.

För att förtydliga för alla skulle jag nog skapa en kreditfaktura och därefter en korrekt faktura.

Om du vill kan du skicka de här båda fakturorna till din kund med ett meddelande om att du själv står för mellanskillnaden, men jag kan inte tänka mig att någon skulle kräva det.

/Anna
Anna Svensson
~Content producer, Visma lönefamilj~
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hur gör man om man fakturerat med fel momssats, 6% istället för 25% och man ännu inte fått betalt. Dessutom har förfallodatum passerat så det är hög tid att skicka en påminnelse.


Kan jag då skicka en kreditfaktura på fakturan med fel moms och samtidigt skicka en ny faktura med korrekt moms? Men vad händer i så fall med förfallodatum? Flyttas det fram så att jag inte längre har rätt att ta ut påminnelseavgift och/eller sedan skicka en räntefaktura.


Eller är det bättre att bara skicka en påminnelsefaktura på den felaktiga fakturan med påminnelseavgift och sen stå för momsskillnaden själv (det är inga stora summor) och bokföra enligt det du anger ovan?

Ps såg att frågan ligger under Administration men vi har Eekonomi så fakturan är redan bokförd men den är inte betald än ds

Hej!

Normalt sett skulle jag säga att du ska skapa en kreditfaktura och därefter en korrekt faktura. 
Lättast är kanske att du kontaktar din kund gällande den förfallna fakturan.

/Anna
Anna Svensson
~Content producer, Visma lönefamilj~