Felmeddelande numret är upptaget i 2018.6 - Administration

• 0
  • 1
  • Fråga
  • Uppdaterades för 3 veckor sedan
  • Besvarad
  • (Redigerad)
Jag får i nya versionen två felmeddelande som är helt tokiga. När jag anger ett nytt ordernr som jag vill i nummerserier, (jag vet att det är ledigt) så får jag upp ett felmeddelande varje gång som säger att numret är upptaget och om jag vill använda nr 26412704 istället. Detta är ingen nummerserie vi använder så jag vet inte var det kommer ifrån. Det andra meddelandet jag får var när jag skulle lägga in en faktura och projektet var avslutat. Jag gick in i projekt och tog bort bocken, gick ur och försökte ange detta projektnummer på fakturan men fick iaf upp att projektet är avslutat. Detta har aldrig hänt i tidigare versioner, Bugg eller vad?
Foto på Jeanette

Jeanette

• 658 poäng 500 badge 2x thumb

Publicerades för 4 veckor sedan

• 0
  • 1
Foto på Davor P

Davor P, Champion

• 21,506 poäng 20k badge 2x thumb
Jag har för mig att ORDERNUMMER genereras av programmet med automatik.

Se efter under FÖRETAGSINSTÄLLNINGAR - Nummerserier

När det gäller låsningen av projekt så prova att efter att du tagit bort bocken ställa dig i LISTLÄGE.

Är det fortfarande problem kan du prova att klicka på UPPDATERA i ordern.

Funkar det fortfarande inte rekommenderar jag att du kör en säkerhetskopia och därefter lite registervård.

//Davor P
Foto på Jeanette

Jeanette

• 658 poäng 500 badge 2x thumb

Hej,

Vi ändrar våra ordernummer hela tiden då säljarna har olika nummerserier, dessutom har vi egen nummerserie för restorder. Så detta ska inte programmet föreslå. Dessutom ett nummer som inte finns i vår nummerserie!
Angående projekt så ställde jag mig i listläge, det hjälpte inte alls. Jag fick stänga ned fliken helt för att kunna välja numret.
Foto på Annelie Engvall

Annelie Engvall, Moderator

• 1,210 poäng 1k badge 2x thumb
Hej Jeanette!

När det gäller felmeddelandet du får när du ska ändra nummer i Arkiv - Inställningar - Företagsinställningar - Nummerserier, är det detta du får:
"Ett dokument finns redan med nummer 118(ex) Vill du använda nästa lediga nummer(1001) i nummerserien som nästa dokument istället?"
Detta  är ett meddelande som ska vara där men är lite missvisande. Meddelandet ska vara som en varning för att inte använda lägre nummer än tidigare då det kan bli en krock när de kommer ifatt. Vi har tagit detta vidare till vår Utvecklingsavdelning, för ev omformulering.

Har du ytterligare frågor i detta ärende är du välkommen att kontakta vår support på chatt eller telefon 0470-706200

Ha en bra dag!

/Annelie