Felregistrerad kostnadsersättning - Lön

  • 0
  • 1
  • Fråga
  • Uppdaterades för 2 år sedan
  • Besvarad
  • (Redigerad)
Arkiverad och stängd

Denna konversation är inte längre öppet för kommentarer eller svar och communityns medlemmar kan inte se det längre.

Jag har registrerat ett privat utlägg som kostnadsersättning på en lön i februari. Jag har läst mig till att jag kan korrigera detta snabbvalet så att det blir korrigerat på nästa lönekörning. Dock blir det problem när jag gör kontrolluppgifterna. Det som är felregistrerat kommer med på kostnadsersättningar när det inte skall vara det. Hur gör jag då?
Foto på Permyran

Permyran

  • 130 poäng 100 badge 2x thumb

Publicerades för 2 år sedan

  • 0
  • 1
Foto på Sanna Theodorsson

Sanna Theodorsson, Fd Moderator

  • 5,690 poäng 5k badge 2x thumb
Hej! Permyran!
Hur det registreras på kontrolluppgifterna styrs från inställningarna du har på dina lönearter. Om du går in på Lönearbete - Lönearter så kan du klicka upp den löneart du har använt och kontrollera hur den ska påverka dina lönearter. 

I detta fallet verkar det dock som att du har registrerat kostnadsersättningen och sen korrigerat den, då borde det bli plus minus noll. För korrigeringen ligger på samma år som ordinarie registreringen? 
Kontrollera datumen på registreringarna. Du kan också högerklicka på lönearten på lönekörningen och välja Beskrivning av löneart, gör detta på både ordinarie registreringen och korrigeringen. Kontrollera så att båda påverkar kontrolluppgiften på samma sätt, detta är för att utesluta att det inte gjorts någon ändring på lönearten emellan registreringarna.

Får du inte ihop det så skulle jag rekommenderar att du kontaktar supporten som hjälpa dig vidare. Var gärna förberedd med vilket snabbval och löneart som använt och vilka datum/lönekörningar registreringarna är gjorda på. 

Ha det gott!
/Sanna

Den här konversationen är inte längre öppen för kommentarer eller svar.