Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Felsaldo 1580 samt 1510 - Visma eEkonomi

När jag registrerat ett kundkvitto eller kundfaktura som har blivit betald med kort så har programmet lagt det på 1580 vilket är helt korrekt. Betalning har kommit in och jag har markerat att betalningen är inne med att matcha med inbetalning från betalkort och hitta rätt kundkvitto/faktura.
Nu till det konstiga. Ibland verkar det som att det då skapas en ny förväntat inbetalning när jag matchat inbetalningen med förväntad inbetalning. Så helt plötsligt har jag ett saldo där som inte skall vara där. Nu ligger där ca 3433,86 kr på 1580 sen 2017 och framåt, har inte reagerat tidigare på detta. Har ni några förslag på motkonteringskonto när jag skall kontera bort den eller måste jag sitta och leta igenom varenda verifikation?

Dessutom så finns inte rätt saldo på 1510 som skall vara där. Där skall det vara 4240 kr men är i HB -1155 kr.  

Hur tycker ni att jag skall rätta detta? Skall jag använda mig av konto 3740 för att få ordning på detta?
6 SVAR 6
LW -60
UTFORSKARE

Det är ju naturligtvis verkligen lätt för mig att säga det här, men när det gäller bokföring, så är det mycket viktigt att man stämmer av kontona minst en gång per månad. Det är ett råd som jag delar med mig av i all välmening och jag menar verkligen inte att låta mopsig och som en översittare. Det är en självbevarelsedrift i bokföringssammanhang bara...

Det jag skulle föreslå är att du går tillbaka och letar efter felet där felet uppstod så du kan rätta till det på samma datum. Du måste gå bakåt månad för månad tills du hittar felet, om du inte vet exakt var felet finns. Är det låst och inte går att låsa upp, får du göra ändringen där du har möjlighet.

3740 är öresavrundningskontot. Du bör istället boka om, så slutresultatet blir det som det skulle vara med de "riktiga" konton som du skulle ha använt om det blivit rätt från början. Det som bokats fel, bokar du om och använder samma konton fast debetkontot i kredit och tvärt om, då har du bokat bort det felaktiga. Sen bokar du de konton i debet och kredit så som det skulle sett ut. Då blir det rätt.

Tyvärr verkar det som om du menar att programmet gör något på egen hand och det kan jag inte hjälpa dig med, så där får i så fall Vismasupporten själva stå till tjänst. 

Lycka till!

Med vänlig hälsning Lena
Fd medlem
Inte tillämpbar

Ja, det är lätt för dig att säga men håller helt med på det med avstämning. Nu är det tack och lov inget stor omsättning och trodde att min revisor hade uppmärksammat detta då jag inte gjort det, jag bara skött det löpande efter bästa förmåga och så har min revisor gått igenom och åtgärdat det som blivit galet. 

Funderar om det har något med iZettle att göra? För detta uppkom i samband med att jag integrerade iZettle. Har avintegrerat iZettle men det verkar som att det ändå blir något galet.

Hoppas att få någon fundering ifrån Vismasupporten.  

Hur det än är, måste felet lokaliseras, att man gör en aktiv felsökning för att hitta ett mönster ide fel som hänt. 

Hur många iZettle har du hittat? 
Har det blivit dubbelt på alla? 

I så fall har du kommit rätt långt i felsökningen om du börjat så här. Sedan är det att ta reda på varför det blivit dubbelt och hur du får bort problemet. 

Så, om du börjar med att titta tillbaka på iZetttle: kan du göra stickprov på fem sådana insättningar och se ifall alla dessa fem blivit dubbla, så fortsätter vi med nästa steg sedan.

Med vänlig hälsning Lena
Fd medlem
Inte tillämpbar

Jag har hittat konteringarna. Finns två problem
1. Perioden är låst.
2. Det finns inget som faktiskt säger att det är iZettle som är problemet mer än att detta uppkom när jag testade att ha det integrerat, vilket jag sen avintegrerade. 
Har kollat på sidan för tilläggsval och i inställningarna. iZettle är inte aktiverat, ändå sker denna konstiga automatiska kontering... 

Skall förklara händelseförloppet. 
Jag skapar ett kvitto i programmet. Trycker att det betalas med kort. 
Det skapas en fordran från 1510 till 1580. 
Jag får in pengarna på banken. 
För över kontoutdraget till kassa/bankflödet (1930)
Matchar summan som betalats in på fordringen på 1580. 
Vips så skapas det en betalningsverifikation (korrekt) för den gamla fordringen + så skapas det en ny fordran på 1580 (mindre korrekt). 
Fd medlem
Inte tillämpbar

Just det! 
Det sker inte på alla. Det är det som är skumt också... 

Ja, det där låter underligt. Så även fast iZettle är avaktiverat händer detta titt som tätt... och sedan är perioden låst... använder du eEkonomi? Jag har den och under Inställningar / Företagsinställningar och fliken Bokföringsuppgifter kan man låsa upp. Jag har själv - som inte gillar låsningar - vid "Bokföring låst till:" ändrat till "Ingen låsning" (och att man låser först efter att man lämnat in inkomstdeklarationen). Kika om du kan ändra där så det blir upplåst. (Jag har tre räkenskapsår upplåsta... )

Sedan ska vi se, för jag tror det är så här (rätta mig om det är feltänkt):

Kvittot = 1510 i debet och 3010 i kredit säger vi (intäktskonto i alla fall)
Kortbet: 1580 i debet och 1510 i kredit (då har 1510 gått plus/minus noll)
Banken: 1930 i debet och 1580 i kredit (och då är det tänkt att 1580 ska vara noll)

Då skall hela 1510 vara tom och 1580 också. Men, programmet har även skapat en post till: 1580 i debet och ... vad mer? Den grejen måste alltså bokas bort varje gång det skett, på samma sätt som de lagts in fast så att debet 1580 istället blir kredit 1580 och ... blir debet. 

Detta bokas, om det går, med samma datum som där felet uppstod. Ibland på en del verifikationer - om man går in på dem i efterhand och öppnar dem - kan man ta bort rader eller lägga till. Om du lyckas låsa upp, går det kanske att ta sig in på verifikatet och lägga till rader så konteringen blir den omvända? 

Om det är omöjligt att låsa upp, får du vända dessa konteringar på sättet jag beskriver på den första dagen det är möjligt att göra så.

Om du gör så här,  vi löst problemet till två tredjedelar! Bra, eller hur? Kan du prova?

Med vänlig hälsning Lena