Fika o dylikt - eEkonomi

• 0
  • 1
  • Fråga
  • Uppdaterades för 2 månader sedan
  • Besvarad
  • (Redigerad)
Hej, som konsult bjuder jag då o då på fika på arbetsplatserna där jag har uppdrag. Detta ökar trivsel, vilket konto ska jag använda? Tänkte att jag själv använder denna kaffe när jag är på plats där,. Konto 73..?. eller som representation? Eller har jag helt fel, vad blir det i så fall. Tack för alla insatser. Det är aktiebolag som jag har och jag är den enda anställda i bolaget.
Foto på Konsult

Konsult

• 252 poäng 250 badge 2x thumb

Publicerades för 2 månader sedan

• 0
  • 1
Foto på Lars R

Lars R

• 9,608 poäng 5k badge 2x thumb
Jag skulle tveklöst ta det som marknadsföring, 5980. Men det är antagligen inte helt korrekt.
Foto på mikael pettersson

mikael pettersson

• 72,000 poäng 50k badge 2x thumb
Jag använder 6074 - döpt kontot till kontorskostnad - eftersom jag vet att kontot skall spegla en avdragsgill kostnad för enklare förtäring , ej måltid, på mitt kontor för personal och kunder.
Mikael
Foto på Amanda Granath

Amanda Granath, Moderator

• 1,910 poäng 1k badge 2x thumb
Hejsan,

Gäller det intern fika så kan kostnaden bokas på Övriga Personalkostnader. Ett exempel på kontering är

1910 Kassa - Kredit
2641 Debiterad ingående moms - Debet
7690 Övriga Personalkostnader - Debet

Hoppas det var till hjälp.

// Amanda
Foto på Pacsac

Pacsac, Champion

• 48,342 poäng 20k badge 2x thumb

Jag har med mig kaffebröd till mina kunder jag besöker och då är det konto 6071 representation, avdragsgill som jag använder. Jag deltar inte alltid i detta intag...
Foto på Lovisa - Revidera i Bohuslän AB

Lovisa - Revidera i Bohuslän AB, Champion

• 9,946 poäng 5k badge 2x thumb
Jag skulle också ta det på 6071 om det är fika för max 60 kr per person! Skriv en notering på underlaget vilken kund som blivit bjuden och ungefär hur många de var så är det inga problem.