Filtyp faktura att skicka via e-post - Administration

• 0
  • 1
  • Fråga
  • Uppdaterades för 3 månader sedan
  • Besvarad
  • (Redigerad)
Hej!
Jag försöker för första gången skicka en kundfaktura via e-post, alltså inte som bifogad pdf-fil, utan direkt från Visma Adm 500.
Jag får då felmeddelande att det inte finns något associerat e-postprogram. Om jag förstår det hela rätt så måste jag skapa en association till filtypen som fakturan har. Min fråga är alltså: Vilken filtyp är det på faktura som skickas via e-post?

Vänliga hälsningar
Marie
Foto på Marie L

Marie L

• 898 poäng 500 badge 2x thumb

Publicerades för 3 månader sedan

• 0
  • 1
Foto på Davor P

Davor P, Champion

• 25,320 poäng 20k badge 2x thumb
Det är inte filtypen på själva filen som är problemet. Programmet skapar en PDF fil av fakturan, men det är e-post programmet som är den springande punkten. Det du måste göra är att ändra inställningarna för mailen i datorn.

Du kan tyvärr inte använda Microsofts medföljande  Windows 10 e-post programmet utan du måste installera Microsoft Outlook för att det skall fungera.

Ett alternativ är att skicka fakturorna via Autoinvoice som E-post. Detta kostar visserligen 3 kr/st men beroende på antalet fakturor kan detta ställas i relation till ett office-paket för en tusenlapp per år.
Foto på Marie L

Marie L

• 898 poäng 500 badge 2x thumb
Tack för svar!
Jag har redan Office-paketet, så det är ett bättre alternativ för mig med Outlook. Det tog dock lång tid och mycket krångel innan det blev rätt - men nu funkar det!