Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Flygskatt -eEkonomi

  • Hej! Jag ska bokföra en faktura på flygbiljetter. Det finns ingen moms specificerad på fakturan däremot något som heter "Flygskatter och bränsletillägg". Ska detta bokföras som utgående moms eller hur bokför man det?

 

 

Innehållet i tråden är verifierat av Visma Spcs 23-01-19

11 SVAR 11
Fd medlem
Inte tillämpbar

Ingår i resekostnaden
Fd medlem
Inte tillämpbar

*Ingående moms ska det självklart vara
Fd medlem
Inte tillämpbar

Det ingår iaf i resekostnadskontot
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej Elin!

För att utveckla det hela något så får man inte dra någon moms (på 2641) om det inte uttryckligt av fakturan eller kvittot framgår att man betalat moms. Ibland kan man ha tur – om man ex vis betalt med ett företagskort – att det på kortfakturan från banken framgår att en del av det betalade beloppet var moms, och hur mycket. Men har man inte ens något stöd där – då är det kört – då blir det ingen moms att dra av.

Mvh Roffe

Ett litet tillägg på detta. Man får inte dra momsen som specificeras på kortfakturan utan det är underlaget, alltså kvittot, från leverantören som gäller. Kortfakturan är att likställa med Babs och den får man inte heller använda som momsunderlag. Det är inte alltid leverantören rapporterar in rätt moms till kortföretaget.

Flygresor har sällan moms och i detta fall ska Elin lägga allt som kostnad på förslagsvis 5800.

Mvh
Lovisa Ljungvall
Med vänlig hälsning

Lovisa Ljungvall
4L Ekonomi
0522-650100
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej Lovisa

Där fick man lära sig något nytt, bra. Jag hade tidigare fått lära mig att specar kortfakturan en debitering och för den specifika raden en korrekt moms – så skulle man kunna segla på det. Sedan är det som du skriver sällan kortfakturan specar momsen distribuerad per rad – det var därför jag pratade om tur. Men då får vi skippa den idén om det skulle råka bli aktuellt någon gång.

Mvh Roffe

Det är så att kortläsaren kan ställas in på en viss momssats, och det är den som kommer på "kort-fakturan". Men sedan kan kvittot ha andra momssatser. T.ex. en restaurang med hämtmat...
Fd medlem
Inte tillämpbar

Mig veterligen är det 6% moms på flygresor och du bör kunna räkna fram detta via "baklänges-moms".

det är ingen moms på resor som går över en landsgräns

Om hon har kvittot och det inte är någon specad moms så är det ingen. Tror att det beror lite på vårt man reser.
Med vänlig hälsning

Lovisa Ljungvall
4L Ekonomi
0522-650100
Fd medlem
Inte tillämpbar

Det är moms på inrikes flyg, men ej på utrikes flyg