Flytta timmar mellan projekt UTAN att behöva låsa upp löneunderlag - Tid

• 2
  • Idé
  • Uppdaterades för 3 månader sedan
  • Inte planerade
  • (Redigerad)

Våra medarbetare registrerar både debiterbar tid i projekt och frånvaro. Ibland har någon registrerat tid på fel projekt eller aktivitet och om då löneunderlaget redan är attesterat och klart så måste man backa hela löneunderlaget för att kunna "låsa upp" för att rätta detta. Jag har jobbat i andra system förut där det inte är nödvändigt att låsa upp löneunderlaget av det skälet och jag skulle önska att man kunde lösa detta i Visma Tid. Projekthanteringen måste kunna vara fristående från själva lönehanteringen då de arbetade timmarna som ska justeras inte påverkar medarbetarens lön utan endast själva projektuppföljningen och faktureringen.

Foto på Agneta F

Agneta F

• 508 poäng 500 badge 2x thumb

Publicerades för 3 år sedan

• 2
Foto på SCB

SCB

• 2,242 poäng 2k badge 2x thumb
Hej, fast det skulle vara katastrof i vår verksamhet om det gick att ändra hur som helst på gamla, låsta tider och avstämda projekt...
Foto på Agneta F

Agneta F

• 508 poäng 500 badge 2x thumb

Om de redan är färdiga och avstämda så finns ju inget behov av att ändra i tidrapporten om inget är fel. Det jag är ute efter här gäller de gånger (och det händer ofta hos oss) att någon har lagt timmar på fel projekt. Ofta beror det på att förutsättningarna har ändrats i projektet och att man kanske har lagt upp ett nytt projekt utan att meddela vederbörande. Jag ser projekthanteringen och löneadministration som två separata delar så därför menar jag att man måste kunna göra justeringar för att projektuppföljningen ska kunna bli korrekt. Man borde kunna göra en inställning i programmet där man i så fall kan välja om man vill tillåta justeringar i projektredovisningen och/eller löneunderlag. Som det är nu så är alltihop sammanklumpat i kort och gott tidredovisning. Jag ser ingen egentlig logisk anledning till att man ska behöva låsa upp ett attesterat löneunderlag för att ändra i tidrapporten när någon registrerat tid på fel projekt. Ett tidrapporteringssystem måste dock vara underlag för både projektuppföljning/fakturering och löneadministration. Som det är nu så är det i första hand underlag för löneadministration. I andra hand projektredovisning. Vi upplever att vi oftare behöver dra ut statistik och skicka till kunder för att redovisa hur mycket upparbetat arvode det är i förhållande till budget etc. och att då behöva gå in och skapa rapporter och dessutom hålla i huvudet vilka andra projekt som ev. måste ingå i den avstämningen tar för mycket tid.

Foto på Helene Struthers

Helene Struthers, Product Manager

• 46,980 poäng 20k badge 2x thumb
Hej Agneta, 

Tack för din beskrivning.

Jag förstår problematiken och kan tänka mig att fler användare har åsikter i frågan. En inställning och valmöjlighet skulle säkert kunna vara lösningen på det här dilemmat men vi har idag inget underlag på att det skulle vara en efterfrågad förändring. Jag ser dessutom att det skulle vara en ganska stor sak att ändra hanteringen av detta i programmet och då är det absolut viktigt att vi ser att det finns ett tydligt behov av det. I dagsläget är det därmed inte något vi planerar att förändra. 
Foto på JohanE

JohanE

• 110 poäng 100 badge 2x thumb
Vi har exakt samma situation som Agneta F skriver. Tror framförallt att det är vanligt i snabba IT och byggprojekt där ändringar införs i projektet och lön och projektredovisning inte alls hänger ihop.